Gå til innhold
Arkivverket

[#3482] Gudbjør Larsd. Kværnvolden, Gran, f. 5.6.1857


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

Gudbjør Larsd. med foreldre Lars Olsen og Siri Hansd. er så langt jeg kommer på denne grenen av mine forfedre. Jeg finner de i FT1865 bosatt på gården/plassen "Qværnvolden" på Gran, Hadeland. På gården befinner også Ole Larsen seg, oppført som "Føderaadsmand". Mon tro om ikke dette er Lars Olsens(husfaderens)far ? I så fall kan det være den samme Lars Olsen som i FT1801 befinner seg på en plass under gården "Næs Nedre" på Gran ? Befinner det seg noen "der ute" som kan bidra med opplysninger om disse personer og evt. deres opphav.På forhånd takk ! Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Lars Olsen, Næseiet, Sønn av Ole Larsen og Maren (Mari) Hansdatr.Disse gift 1826, Lars gift 1849 med Siri Hansdatr. Toverudeiet,nu Næseiet 24 år, datter av Hans Torkildsen gift 1824. Barn. Ole f.16-12-1849, død tidlig. Hans f.18-7-1851, emmigrert til Amerika 28-4-1870.Mari f. 26-3-1855.død tidlig. Gudbjør f.5-6-1857. Mari f.10-12-1860,gift 1878 med Gudbrand Kristiansen,(Kvernvolden g.nr.2,br.nr.3).Lise f.2-4-1864. Ole f.13-2-1871. Dette er opplysninger fra arkivet for bygdebøker for Hadeland på Hadeland Folkemuseum innsamlet i mange tiår av fru Randi Bjørkvik. Bøkene er ikke utgitt, men arkivet er tilgjengelig for alle etter avtale. Torsdager er det åpent og betjent av arkivbestyrer Harald Hvattum. Arkivet har vinteren 2000 tatt i bruk et nytt arkiv med kapasitet på 530 hyllemeter. Ved å gå inn på kortet til Ole Larsen,gift 1826, kan en finne de opplysninger som er tilgjengelig om han, så kan en fortsette videre bakover. Arkivet er et sted alle slektsgranskere som søker etter personer født på Hadeland burde besøke. E-mail:hadeland.folkemuseum@online.no (museets e-post) eller: haraldhf@online.no (direkte til arkivansvarlig) Hilsen Ole P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hjertelig takk Ole !Takk også for tipset om bygdebokarkivet på Hadeland. Jeg skal ta en tur innom i sommer da jeg skal avlegge det som er igjen av slekt på Hadeland et besøk.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.