Gå til innhold
Arkivverket

[#3489] Jørås, Meråker


Gjest Pia Charlotte Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Charlotte Jakobsen

Hei!!Min bestefar het Ingmar Jøraas, født 6.8.1911 i Meråker, sønn av Paul Jørås og Ingborg Johndatter. Paul og Ingeborg hadde 12 barn, født i periden 1896-1911. De bodde på gården Stormo(en). Omkring 1918 flyttet de til Askim. Det er mulig de har tatt navnet Jørå(aa)s selv. Hva de eventuelt het før vet jeg ikke. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Paul Jørås og Ingeborg Johndatter?mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Ragnar Olsen

Hei, jeg har aldri sett det navnet i Meråker. Et raskt søk på folketellingen i 1900 viste at det var noen med Jøraas etternavn i Skogn, NT, og i Ringsaker. Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Under gården Jørås på Ekne i Skogn, var en husmannsplass Jøråshaug, der Mortinus Svensen f 1834 på Ekne bodde - gift med Andrianna Kristensdatter f 1835 i Åsen. De hadde bl.a. sønnen Paul Marius f 1875 (Skogn Historie bind VIII). Men dette stemmer ikke med at Paul skulle være født i Stjørdal (men folketellingen 1900 kan være feil på dette punktet). Og noe annet sted Jørås eller Gjørås enn det som er nevnt over her finner jeg ikke (Norsk stedsfortegnelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ikke igjen Paul fra Ekne i 1900. Han kan selvfølgelig være død, men dersom jeg søker på Paul født 1875 i Skogn (pluss/minus), så finner jeg ingen som passer. Paul Gjøraas i Stjørdal er en ganske god kandidat.Paul Marius er her i 1875: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.