Gå til innhold
Arkivverket

[#3491] Fra Norge til Amerika på ei uke i 1880??


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Det dreier seg om ei Helga Ruud, som reiste med skipet Hero fra Kristiania i 1880. Hun er innført i emigrantlisten den 25.juni, men det er ført inn flere også dagen etter, så skipet kan tidligst ha dratt fra Kristiania den 27.juni.Nå har det seg sånn at Helga selv i avisartikler om hennes liv påstår at hun ankom Boston, Massachusetts, den 4.august 1880. Jeg kan vanskelig forstå at dette kan stemme. Tok overfarten mellom Norge og Amerika kun ei drøy uke i 1880? Jeg hadde inntrykk av at det dreide seg om minst 2-4 uker. Det har ikke lyktes meg å finne henne i listene over ankomne til Boston, så jeg er åpen for forslag. Kanskje noen vet når (og hvor) denne båten la til kai i Amerika?Fint om noen kunne hjelpe meg, mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Sorry, jeg skrev feil - Helga sa hun ankom Boston 4.juli. Hun var meget bestemt når det gjaldt dette, sa hun ankom en flaggkledd by, klar til nasjonaldagsfeiring.Så da gjelder fortsatt spørsmålet mitt.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Dersom du ved selvsyn har verifisert innføringen 25. juni, kan du regne med at ankomst allerede 4. juli er tull. Spesielt fordi "Hero" (Wilson Line) bare gikk i Nordsjøtrafikk mellom Christiania og Hull i England. Mest sannsynlig reiste hun ut fra en havnene på vestkysten, f.eks. Liverpool etter å ha tatt tog fra Hull.Jeg sitter derfor med en følelse av at den gamle damen, bevisst eller ubevisst, kan ha lagt inn en smule patriotisk koloritt i sine erindringer om ankomsten til Boston i 1880.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Iflg. Solem, Swiggum & Austheim Ships Index gjekk "Hero" frå Christiania fredag 25.6. 1880 via Christiansand til Hull. Men eg òg har vanskeleg for å tru at dei nådde Boston innan 4. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Transporten av emigranter fra Nord Europa til USA var ganske godt organisert på den aktuelle tiden. Hull ble benyttet som transithavn bl. a. for emigranter fra Skandinavia. Tilbringerskip fra Gøteborg og Christiania ankom vanligvis Hull søndag ettermiddag/mandag morgen. Hvis "Hero" avseilte Christiania fredag 25. juni om ettermiddagen ville den ankomme Hull søndag 27. juni utpå kvelden. Hver mandag ble emigrantene fraktet med tog til de store havnebyene på Storbritannias vestkyst, deriblant Liverpool. Toget avgikk vanligvis Hull ca kl. 11 og ankom Liverpool ca kl. 15. Noen timer ville medgå til ombordstigning i amerikaskipet, så avgang Liverpool 28. juni ca. kl. 21 GMT skulle være rimelig å anta.Omkring 1880 innehadde rederiet White Star Line rekorden på å krysse Atlanteren med skipet "Germanic". Rekorden lød på i underkant av 8 døgn; gjennomsnittsfarten var 15,76 knop. (Avstand Liverpool-Boston er ca. 2900 nautiske mil) Konkurransen var imidlertid stor. Hvis Helga Ruud kom ombord på et av disse hurtiggående skipene, ville hun teoretisk kunne ankomme Boston tirsdag 6. juli utpå ettermiddagen/kvelden lokal tid.Kan det tenkes at flaggene ikke var tatt ned etter feiringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Takker hjertelig for alle bidrag til å løse (deler) av mysteriet. Dette er slektsforskning i et nøtteskall: før trodde jeg at jeg visste når hun ankom Amerika, men ikke når hun dro fra Norge; så klarte jeg å finne ut når hun dro, men dermed vet jeg ikke når hun ankom...Har fått hjelpere i utlandet til å sjekke Passanger and Immigrant Index 1538-1940 (skal dekke 3 millioner navn over hele Nord-Amerika) og Passanger and Immigration List, Boston 1680-1900, men hun er ikke å finne noe sted (de har søkt på alle tenkelige navnevarianter).Ja, ja, det hele løser vel seg selv en gang når man minst venter det...Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.