Gå til innhold
Arkivverket

[#3492] Etternavnet "Ofstehage"


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I kirkeboka for Hayward i Freeborn County, Minnesota, har jeg kommet over etternavnet "Ofstehage". Familien har tydelig røtter i Norge, men etternavnet gav ihvertfall meg fornemmelsen av noe edlere utenlandsk inntil jeg så det mer jordnære navnet "Ofstehaugen" i FT1880 for Minnesota.Men kan noen fortelle hvor i Norge navnet kan komme fra?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Jeg aner ikke hvor navnet kommer fra, men det ville vel være naturlig at navnet egentlig var Øvstehaugen/Øfstehaugen, altså "den øverste haugen"mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg "kjøper" den! Egentlig en ganske naturlig overgang når man tenker etter. Og et godt eksempel på hvordan etternavn kunne oppstå i overgangen mellom to språk.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kjenner noen til familier som flyttet derfra?Den familien jeg snakker om må ha emigrert rundt 1860. FT 1880 for Minnesota viswer at de først bodde noen år i Wisconsin.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I IGI/"familysearch" fant jeg at Ole Ofstehage ble født ca. 1836 og giftet seg seg med Ingeborg Lunde i 1860. Begge begivenheter fant iflg IGI sted i Adalen, Vestfold. (Riktige personer).For meg henger den geografiske angivelsen dårlig på greip. Tror det menes Aadalen, men i Vestfold, da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

I Gausdal bygdehistorie, Bind 4, er det en avskrift av kirkeboka over folk som utvandret til Amerika 1845 - 1870. Her finnes følgende Øvstehage: 13/3 1861: Inderst Ole Olsen Øfstehage, 28 år, kone Ingeborg Nilsdatter, 23 år, barn Olaus, 1/2 år, pige Johanne Olsdatter, 26 år (søster til Ole Olsen?). 1866: Ungk. Andreas Olsen Øfstehage, 22 år. 1867: Ungk. Amund Andersen Jordeeie (nu Øfstehage), 20 år, pige Kari Olsdatter Øfstehage, 38 år, gbr. Peter Olsen Øfstehage, 36 år, kone Berte Torgersdatter, 32 år, datter Ingeborg Petersdatter, 1/4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

De genealogiske opplysningene faller pent på plass , men kartene,...kartene...?(Nok et eksempel på at IGI/familysearch ikke alltid må benyttes som primærkilde).Ihvertfall. Etter noen år i Wisconsin endte familien endte opp i Hayward, i nærheten av Albert Lea sør i Minnesota.Takk for hjelpen!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.