Gå til innhold
Arkivverket

[#3497] Anne Christine Halvorsdatter f.1820 i Kongsberg


Gjest Pernilla Bollman
 Del

Recommended Posts

Gjest Pernilla Bollman

Finnes det noen som vet vem hun var gift med ? I folketell. 1865 står hun under Bragernes/Drammen som gift husmoder og dagarbeiderske, med barn: Henriette Hansdatter f.1851, Carl Hansen f.1854 og Julie Hansdtr. f.1856. Hadde hun også en datter Hanna Marie f.1849 ? Alle opplysn. av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Pernilla! Hos familysearch fant jeg disse barna, alle med foreldre Anne Christine Halvorsdatter og Hans Jørgensen... 1. Hanna Marie HANSEN - Gender: F Christening: 23 Sep 1849 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway2. Henriette Jorgine HANSEN - Gender: F Christening: 6 Jul 1851 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway3. Carl Wilhelm HANSEN - Gender: M Christening: 26 Mar 1854 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway4. Julie Cathrine HANSEN - Gender: F Christening: 20 Jul 1856 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway5. Anna Lovise HANSEN - Gender: F Christening: 21 Apr 1861 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayDet er nok "dine".- Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernilla Bollman

Tusen takk Laila ! Ja, det er sikkert riktig familie. I den anetavle som jeg prøver å sjekke opp i, og jobbe videre med, står en Hans Jørgensen (f. 7/3 1825)som make til Anne Christine, og de skal være viet 1849 20/5. Denne Hans Jørgensen skal være sønn av matrosen Jørgen Hansen f.1791 samt barnebarn til matrosen Hans Jørgen Tostensen. I dig.ark. har jeg funnet disse 1801 i Kong Gaden, og i 1865 bor Jørgen Hansen f.1791 som føderaadsmann hos sønnen Tosten i Øyen, Ytre Sandsvær. På Bragernæs 1865 står den eneste mulige Hans Jørgensen som listenr. 5273; bjælkehugger, 36 år (f.1829), født i Sand pgj. Under ham står hans kone Hendriette Gulbrands. 26 år, og derunder Anne Christine samt de tre barna. Kan det være en registreringsfeil, eller befinner sig HJ et annet sted ved denne tid ? Forvirrende. Mvh Pernilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er enig med deg at registreringen i FT1865 synes rar. At noe må være feil i registreringen synes sannsynlig. Så hvis vi ser bort fra muligheten for bigami og løser litt opp i alder, oppgitte familierelasjoner og sivil status:Kan Henriette Gulbrandsdatter være Anne Christines datter fra før hun giftet seg med Hans Jørgensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernilla Bollman

Det er jo en mulighet, men da ville vel ikke en senere datter få det samme navnet ? Og hvorfor står hun i så fall mellom mannen og konen ? Jeg vet at det forekommer feil i dig.ark. - i det tilfelle jeg kjenner til har den aktuelle konen det samme fødselsåret som den eldste datteren og står som datter og tjenestepige liksom denne datteren. Ovenfor skrev jeg at Jørgen Hansen bodde hos sin sønn Tosten; det skal være Halvor.Jeg har aldri slektsforsket i Norge tidligere, bare i Sverige. Der var det mange plasser vanlig at par ble viet på kvinnens hjemmested. Var det sånn i Norge også ? Anne Christines far og mor giftet seg (i følge de opplysn. jeg har) i Bragernæs 29/5 1808. Faren skal ha vært Sølv-og våbenarbeider Halvor Andersen dpt 11/5 1776 på Kongsberg, død 1831 (ibm?). Mor Anne Larsdatter død 15/5 1862 på Kongsberg. Vet noen noenting om disse menneskene? Har i dig.ark. funnet en Anne Larsdtr 8 år gammel i 1801. Far Lars Larsen 39, mor Pernille Andersdtr 35, to søsken Lars 6, Maria 3. Fam. bosatt på garden Moen Lille, Bragernæs pgj. Denne Anne hadde da vært 23 år 1808, så hun er jo en mulig kandidat, hvis den Anne jeg søker kom fra Bragernæs i det hele tatt.Når det gjelder Halvor Andersen finnes han i dig.ark 1801 i Kongsberg (Egermoe Gaden Fra Nye-Broen), ug, 25 år, bergarbeider. Bosatt hos foreldrene: Anders Olsen 62 år pukværk stiger, og Maren Ottersdtr 52 år. De opplysn. jeg har siden tidl. sier at morens navn var Maren Anna Sebina Hepcken og hennes far igjen skoleholder Otto Henric Hepcken gr.13/10 1767 på Kongsberg, og mor Anna Sebina Wølner gr.6/12 1783 Kbg. Noen som vet noe om dette ? Takksam for hjelp og synspunkter ! Pernilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Etterat jeg fant barna Carl Julius (f.1866) og Martha (f.1868), begge født/døpt i Bragernes med foreldre Hans Jørgensen og Henritte Gulbrandsdatter er jeg enig; det er frustrerende!Mitt erfaringer (ihvertfall med folketellingene i RHD) er imidlertid at originalen kan inneholde opplysninger/merknader som ikke er tatt med i den digitaliserte utgaven. Vet ikke om dette er tilfelle med Digitalarkivet også? Så kanskje står det noe om hvor Anne Christines ektemann befinner seg. (Rart allikevel med to ektemenn med samme navn i samme hus).Spørsmål til DA (er interessert selv også): Er Digitalarkivets folketellinger (f.eks. 1865) komplette i forhold til f. eks. opplysninger i merknadsfeltet?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen Pernilla. Jeg tror løsningen må være å finne dette dette ekteskapet i kirkebøkene: hvor du kanskje finner alderen på Hans ved giftermålet. Kan det være at Anne Christine er enke,men at det er skrevet feil i folketellingen? Det er jo litt rart med samme navnet i tellinga, men det kan jo bare være tilfeldigt.....Kanskje hans var ute og reiste... mange muligheter. Hans JORGENSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Anne Christine HALVORSDR Marriage: 20 May 1849 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Jeg finner forøvrig ikke giftermålet mellom Hans og Henriette i tellingen. (Men, hennes fødsel er reg. i Familysearch. Henriette Gustava) Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernilla Bollman

Takk for alle tips og deres engasjement ! Finnes vielsesregister for Bragernæs 1849 på mikrokort/film ? Finnes det noe motsvarende SVAR i Sverige, hvorfra en kan bestille kopier av mikrokort for lån gjennom bibliotek eller privat? Mvh Pernilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen Pernilla. Jeg har lånt fra SVAR til bibliotek i Norge, så jeg er sikker på at dte går den andre veien også. Spør på biblioteket ditt du! Det går i hvertfall å få kjøpt fra Norge, men det er du kanskje ikke interessert i? Lenke gir deg direkte til filmer for Bragernes. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.