Gå til innhold
Arkivverket

[#3509] Lierstranda


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Har satt meg fore å kartlegge hvordan det så ut på Lierstranda i Drammen/Lier tidligere, og hvem som bodde der. Det er i første omgang snakk om tiden rundt 1900. Alle opplysninger om personer som var bosatt der, eller annet om området, er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hyggelig! Endelig kan jeg virkelig bidra med noe av "mine egne"! I FT1900 for Lier finner du min min oldefar, Thorvald Hamberg m/familie. Han var smed (som sin far og bestefar). De bodde på Lierstranda i nr 32. Idag er den delen av Lierstranda jeg husker en inneklemt bakgate, men for 25 år siden var den fremdeles en del av hovedveien mellom Drammen og Oslo. Har et par skannede bilder som du muligens kan ha interesse av? (kjell.hamberg@tm.telia.no).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hyggelig at neon vet noe! Har hatt litt vansker med å finne folk på Lierstranda i 1900. Tror det kan komme av at det var flere gater som til sammen het Lierstranda (vet du noe om dette?). Hadde vært spennende å se gamle bilder! Fra nyere tid vet jeg godt hvordan det ser ut, siden jeg har bodd der selv. Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Min forståelse av Lierstranda er hovedveien ut av Drammen mot Oslo, fra jernbaneundergangen og ut til Amtmannssvingen. Men kanskje bør man inkludere området helt ut til Gullaug?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

I første omgang avgrenser jeg Lierstranda til å gjelde området som du beskriver. Slik jeg har forstått det fra å lese en bok om Drammens historie, var det slik Lierstranda ble oppfatta også før i tiden. I Drammensboka står det: "På et kart fra 1913 er strøket fullt utbygd mellom Storgaten og jernbanelinjen frem til Høvikalleen, og på nedsiden av gaten strakte bebyggelsen seg nesten sammenhengende ut til skolen.(...) Mellom bygrensen og Amtmandssvingen var det regulert ca 20 tverrgater." Det kan altså se ut til at Lierstranda var en samlebetegnelse for ganske mange gater...Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Syvertsen

Gaten fra Gilhus til Linnes (den gamle hovedveien mellom Drammen og Røyken) kalles Linnessranda, på et kart fra 1900 kalles området Linnesstranden. Gatestumpen mellom Linnesstranda og Lierstranda heter i dag Gilhusvegen. Om Gilhusvegen hadde et annet navn da dette var en del av hovedveien vet jeg ikke.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans A Brandt

Lierstranda er både en betegnelse (i dagligtalen) for et område, og en gate i Lier kommune. Området strakk seg fra undergangen for jernbanen (Nå E-18) og fram til Amtmannsvingen (der hvor vegen mot Lier og Røykenvegen skiller lag) Gata Lierstranda begynte ved jernbaneundergangen som nevnt ovenfor, og Amtmannsvingen.Laveste husnr var nærmest Drammen, og like nr var på venstre side! Den hadde en rekke tverrgater, og dessuten en paralell gate som het Cæsar Bochs gate. Av tverrgater kan nevnes Landfaldgata, Rodebakken og Frydenlund. Utbyggingen av ny jernbane og ny e-18 førte til en omfattende riving av den gamle bebyggelsen i 1970-åra. Lier kommune har sikkert kart som viser hvordan det så ut der ved århundreskiftet og fremover. Det er sikkert mulig å finne folk som husker noe tilbake. Jeg er født i 1931 i området og vokste opp på Brakerøya, og kan kanskje være behjelpelig med å finne kilder. Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Artig å høre fra noen som kjenner området! Jeg har vært inne på tanken om å kontakte Lier kommune for å få kart. Problemet er å finne hvilke gårder som egentlig lå på Lierstranda (har begrenset meg til selve Lierstranda, ikke tverrgatene og parallellgata i første omgang). Det jeg finner, legger jeg etterhvert ut på hjemmesiden min (http://home.c2i.net/frank.siri/sirisside.htm) Dersom du eller andre vet mer, hører jeg gjerne fra dere. Kilder er virkelig av interesse! Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei! Har du funnet ut noe om hvem som bodde på Lierstranda? Noen fra min farfars og mormors familie bodde der. Jeg kommer tilbake dersom du er interessert. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Siri!Jeg har prøvd å sende deg en mail via mailadressen på hjemmesiden din, men får den i retur med beskjed om at postboksen din er full. Er den det, er det en feil et sted, eller har du fått ny adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Baklid

Hei, Sven Arnolf! Hyggelig at du har forsøkt å sende e-post, og synd det ikke har lykkes.Spørs hvilken hjemmeside du har funnet...den gamle, som de aldri fjerner (grrr), inneholder en e-postadresse som ikke fungerer nå. Forsøk heller denne, den virker og brukes flere ganger daglig: siri.baklid@drammenskolen.no.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg fulgte linken som sto i innlegg 8, men den er jo postet for noen år siden og leder kanskje til den gamle siden? Uansett: Nå skal jeg sende deg en ny mail på den adressen du har oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Baklid

Den hjemmesida er sagt opp for lenge siden, ja...Weche: jeg er svært interessert i informasjon! Har dessverre ikke funnet så mye, da det var så tungt i startfasen at jeg har lagt hele prosjektet litt til side. Men vil gjerne holde litt liv i det og kanskje fordype meg mer i det framover!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg har ikke fulgt deg opp jeg heller. Min Mor ble syk på nyåret og døde tidlig i juni. Send meg en mail på geitsund(krøll)online(pungt)no Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei,hvis du fortsatt er interessert, så gå inn på hjemmesidene til Lier historielag, de har lagt ut bygdebøkene (Liers historie), og der kan du søke etter Lierstranda: www.lier.historielag.noAv kjente gårder, nevnes Høvik og Frydenlund (sistnevnte var bebodd av flere amtmenn, derav navnet Amtmannsvingen). Hvis du vil gå VELDIG langt tilbake i tid, så kan du lese dagbøkene til Peter JONAS Collett (mest kjent som ektemannen til Camilla Collett) - han var født på Huseby, men var ofte på besøk på Frydenlund i 1830-årene)Du kan også se på hjemmesidene til kommunen: www.lier.kommune.noSist, men ikke minst, du finner trolig også endel i tidsskriftet 'Rundtom Drammen' - jeg husker ikke adressen i farta, men de har fått egne hjemmesider. Undertegnede bok ikke langt fra Lierstranda (eller 'stranda', som vi ofte sier), og selv om mye er forandret fra min barndom på 50- og 60-tallet, da gata var hovedveien til Oslo, skjer det stadig noe nytt, og de som bor der er veldig glad i stedet sitt.vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

skriveleif,ser at jeg i farta har skrevet feil hva gjelder Lier historielag, skal være www.lier.historielag.orgvennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.