Gå til innhold
Arkivverket

[#3510] Danm.:Beyer/Boysen/Jessen/Kollund/Hack | heraldica


Gjest H. Paus Kutzsche Bjørnholt
 Del

Recommended Posts

Gjest H. Paus Kutzsche Bjørnholt

Jeg søker informasjon om slektene (i Danmark) Beyer/Boysen/Jessen/Hack, slekten til Kollund. ---- Vet noen noe om følgende personer: den kgl. danske Hoffzahlmeister (den danske skattmester) og Umschlagsverwalter (forvalter av de kgl. interesser på Kieler Umschlag) Joh. Boysen og Margrethe, datter av borgermester i Wilster, Titus Thomsen. Joh. Boysen var sønn av borgermester i Flensborg Johannes Boysen og Magdalene Beyer. Johannes Boysen nedstammet fra Lorents Boye (Laurentius Boethius Agricola), sogneprest i Vilstrup i Haderslev amt (f. ca. 1484, død 28.9.1547. Student Rostock 1508, Louvain 1517, katolsk alterprest i Haderslev 1524, så sogneprest 1524 til sin død). Magdalene Beyer nedstammet fra Hans Excellence Christian Beyer, geheimeråd og kansler hos kurfyrstene av Sachsen, deltok i riksdagen i Augsburg 25. juni 1530. ---- Gregers Ulfstanf Høeg til Vang (uradelsslekten) og Birthe Jørgensdatter Kaas (uradelsslekten) er også av interesse. Se anetavlene på heraldica.cjb.net, og om du finner noe du vet noe om, vil jeg være glad om du tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Wenche Østen

Hei Jeg har en hel bok, på 1400 sider om slektene fra Flensburg. Jeg skal gå igjennom boken å se hva slags informasjon det står om disse personene, Beyer og Boysen vet jeg en del om, da det tilhører mitt stamtre. Hva er det du helst vil vite da det står ganske mye om disse slektene i min bok. Ta kontakt. Hvordan kommer jeg inn på heraldica.cjb.net.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg ble interessert i å være med her. Blant min stefars forfedre er Nils Johan Boysen f. 1798 i Flensburg gm. Laurine Elisabeth Jacobsen f. 1804 i Holum i Vest-Agder. Hun døde 1890, muligens i Glücksburg. De bodde i Kristiansand og fikk fem barn der. Jeg er spent på om du har noe om Nils Johans forfedre i boka di, Wenche! Faren het muligens Jens Carsten Boysen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tor Kvien

Er det noen sammenheng mellom den ovenfor nevnte Christian Beyer og Absalon Pedersen Beyer i Bergen på 1500-tallet?Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Olav Beyer

Jeg kan ikke se noen sammenheng annet enn at teologiske kandidater og en del andre tok navnet i bruk siden etter den kirkelige reformasjonen. Kansler Dr. Christian Beyer benyttet egentlig det latinske Bavarus 'En mann fra Bayern', han f. i Kleinlangheim, (Mittel)Franken i 1482 i Kreiz Ansbach (nå Kitzingen). Hans etterkommere finnes i hovedsak senere i Flensburg/Husum/Haderslev/Helsingør og videre til Trondheim ca. 1740, inntil den siste i direkte linje Otto Ottosen B. døde her i 1778. Maria Beyer f.1611, gm. Bernhard Møllmann har er også etterkommer av Dr. Christian Bavarus. Hun har en meget stor mengde etterkommere i Norge igjennom Meincke, Møllmann og Lysholm slektene. Familiens epitafikum henger fortsatt i St.Marien kirken i Flensburg. (Se Gethers bok)Jeg har hittil registrert 463 etterkommere totalt av Dr. Christian., som forresten har fortløpende 500 års 'jubileer' nå framover i Erfurt og Wittenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest ann-carin bøyesen

I mitt stamtre har jeg flere parykkmakere ved navn Boysen/Bøysen av i alt 15 søsken. Den eldste og far til de øvrige er parykkmakermester Andreas Bøysen f. i Oslo og tok borgerskap i Trondheim 1721. Han ble født på 1600t og var første gang gift med Inger Margrete Ibsdatter, andre gang med/Bolette Fredriksdatter Helkan (som ble oppgift med nok en parykkmaker!) Andreas hadde sønnene Peder Gaasche (min tipp-tipp-tipp oldefar), døpt 25.9.1734 i Domkirken Trondheim, som ble mester i Trondheim, Anders Borch, døpt i Domkirken Trondheim 24.9. 1736, som var parykkmaker i Flensburg i 1784 og Fredrik Friis døpt i Domkirken Trondheim 25.8.1740 ,i Frh. (=Fredrikshald?) Jeg ville så gjerne finne ut anene videre bakover og samtidig ville det være spesielt interessant om noen vet mer om disse brødrene. Håper noen kan bidra her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Heidi Boysen

Her kommer min Boysen slekt:Hans Boysen er den eldste som jeg har funnet,som har Boysen navnet.Hans Boysen : Født 1680 og af ukendt herkomst. Han var ejer af 'Boygård' i Københoved i tidsrummet 1706-1747 ifølge 'Københoved-bogen'.Han var en anset person og er i Frøs Herreds Tingbøger benævnt sandemand i årene 1728-1755. Normalt var man sandemand på livstid. Han benævnes også herredsskriver. I samme periode nævnes også en herredsskriver Christian Boysen i Lintrup, der kunne være en bror. Man kunne også tænke sig slægtsskab til præsterne Boysen i Lintrup, der kommer fra Bevtoft og var af præsteslægten Boysen eller Boëthius i latiniseret form. Disse teorier har ikke kunnet bestyrkes yderligere.Hans Boysen blev gift 4.10.1716 i Brørup sogn med Johanne Olufsdatter af Eskelund. Hans Boysens efterkommere fremgår af et skifte i Nielsbygaards Skifteprotokol efter Johanne Olufsdatters ugifte søster; Karen Olufsdatter, hvor man læser flg: 'Anno1776 den 26 Februar”. som war rette tægte og 30te dagen Efter afgangne Karren Olufsdatter som opholdte sig Hos fæste Bonden Mads Christensen i Eschelund i Brørup sogn Paa Nielsbye Gaards Gods Indfandt Sig sammesteds Paa skifte forwalteren Welædle Hr Christen Termansen til Nielsbye. Gaard Hans wegne Mads Elbech af Bobøl for at Registrere og wurdere ald den Sal afdødes Efterladenskab til Paafølgende skifte og deeling, mellem arwingerne Som Er: en Broder afgangne Jesper Oluffsen i Eschelund som har Efterlat sig 3de Børn nemlig: En datter Anne Maria Gift med Niels Jensen nu boende i Drostrup i Læborg Sogn som er død og Har Efterlat sig 1: Søn Jesper, 2 Aar gl; 2:En Datter Dorthe Jespersdatter 20 Aar gl. hiemme hos moderen i Eschelund og 3:en søn Olluf Jespersen 12 Aar gl. hos Peder Iversen i bemelte Eschelund. 1 Broder til den afdøde Peder Ollufsen i Hvolvad,1 søster til den afdøde Navnl. Johanne Ollufsdatter forhen Gift med Hans Boysen i Kiøbenhoved, som er død og har efterlads Sig Efterskrewne Børn og afkom, nemlig:1de søn Boye Hansen født 1716 i Københoved Boendes i Thornum i Lintrup Sogn hvor han døde 1797. Gift med Bodild Nielsdatter i 17432de En Søn Olluf Hansen Boysen, født 1719 i Københoved, af Langetved i Skrav Sogn Som er død og Har Efterladt sig 4re Børn neml. Anne Olufs Datter Gift med Tøger Madsen i Langetved, en Søn Claus Ollufsen tienende Peder Dahl i Kiøbenhoevd, Johanne Ollufsdatter hiemme hos Moderen i Langetved, Ellen Ollufsdatter, hos Tøger Madsen i Langetved, Overtog 1747 'Boygård', men overdrog den året efter til svogeren Niels Terkelsen. Han døde i Skrave 1769.3de Peder Hansen i Langetved, Født ca. 1721 i Københoved.Gift 1753 med Gunder Olufsdatter og 1768 Benedicte Terkelsd. Ejede 'Brudsiggård' i Langetved 1752-1781.Døde 1800.4de Anders Hansen Boysen af Schudstrup i Schodborig Sogn, Født ca. 1728, død 13.2.1792 i Skodborg, 64 år gammel. Gift 1753 med Elisabeth Hansdatter fra Skudstrup. Børn : A.Hans : Født 1754 i Skodborg. B. Johanne : Født 1759 i Skodborg. Gift 13.8.1787 i Skodborg med landboelsmand i Skodborg Niels Christiansen. 'Boysen'-tilnavnet var åbenbart et fremtrædende slægtsnavn siden alle børnene blev døpt 'Boysen'. Børn av Johanne Andersdatter (Boysen) og Niels Christiansen: 1. Kirsten, 18.4.1788 2. Anders : 10.2.1790 (Vår Anders. Farfar til Marie Elisabeth Boysen) 3. Elspe ( Elisabeth) : 18.7.1792 4. Christiane : 14.1.1796. Død 1799 5. Maria Cathrine : 11.9.1798 6. Christian : 22.5.1806. C. Anna Maria : Født 1762. Gift 27.3.1787 med Andreas Hansen, født 1749 i Eskelund, Brørup sogn. Husmand i Skudstrup. Børnene Elisabeth, Hans, Andres, Kiesten og Johannes.5te Hans Hansen boende i Hierting i Hierting Sogn, 6te Christian Hansen født 1736 i Københoved. Gift 1764 med Dorthe Motensdatter Juul. Boede i Skodborg, hvor han døde 26.8.1806. Boende i Gastrup Gaard i Hierting Sogn, 7de Jens Hansen: Født ca. 1741 i Københoved. Boende i Schudstrup i Schodborig Sogn, 8de Marren Hans Datter Gift med Niels Terkildsen i Kiøbenhoved i 1748 9de Marie Hans Datter Gift med Hans Andersen i Douer, Lintrup sogn.Hans Boysen i Københoved begraves 26 December i Kircheaaret 1756, dvs. 1755 da kirke året begynder 1.søndag i Advent. Der angives ikke nogen alder.Da Hans Boysen dør står der: 'Gaardmand paa Boygaard 1706 - 1746.Sandemand: En tingmand udpeget af kongen på livstid. I hver Herred var der 8 Sandemænd, som havde til opgave at finde sandheden i større sager, f.eks. drabssager.Johanne Olufsdatter gifter seg med Hans Boysen i 1691. Hans er den eldste vi kjenner til med Boysen navnet. Oluf Jespersen er svigerfar til Hans BoysenOluf Jespersen: Født 1666 i Brørup som søn af Jesper ... (født ca. 1630). Gift med Maren Pedersdatter, født Ca. 1669, begravet 15.11.1753, 84 år gammel. Oluf Jespersen ejede en halv gård i Eskelund (3+0+3+1½ hartkorn) som han afhændede på grund af alder til sønnen Jesper Olufsen i 1741. Efter Oluf Jespersen er der i Brørup Kirkebog mere end 12 børn, hvoraf flere døde i barndommen. De får 9 barn til sammen: - Johanne Olufsdatter 1695 – død 5 juni 1763 i Københoved (det er henne vi stammer fra) - Karen - Jens 1698 - Jesper 1701 - Peder 1701 - Maren - Anne Marie - Dorthe - Jens 1709Store gårder som har vært under Sønderskov Gods. Familien har drevet disse gårdene. Men er ikke helt sikker:Brørup Kirkebog C 575 A-1 1698 - 1792 Kort 4/5 side 102 1769, den 9 August Jordet Jesper Olufsen af Eschelund 69 aar. Læst LAV 30 November 1998. G484 - 1 Fæsteprotokol for Sønderskov Gods 1719 - 1796. Side 192: No 20: 24 sk Jeg Hans Bachmann Til Sønderschou Kongel. Mayts bestalte Hofw Jægermester Oberførster og Wilrmester, Giøre witterlig, at Ieg hawe stæd og fæst, Saasom Ieg hermed Stæder og fæster til Jesper Ollefsen Barnfød i Eschelund bye, Brørup Sogn en half gaard sammested, Som hans Fader Sidst paaboede og formedelst alderdomb, godwilligen for denne sin Søn opladt og afstanden hawer, anslagen af nye Matricul 2 tdr 0 skp 3 fdk 1 1/2 alb Skylder aarligen efter Jordebogen Rug 7 1/2 skp Byg 1 td 1 skippe? og Trej Rdr femb Mk i penge, og det paa efterskrewne Conditioner, at hand Swarer udj Rætte Tiieder alle Kongel. Skatter som nu er heller herefter paabydendes worder sowelsom Landgilde og frihedspenge som melt efter Jordebogen at Clarere til hwer Martinj aarlig. Gaarden og dens ejendomme at holde under god hefd og Bygning og welbesatt. Item med tilliggende Skow at hawe god tilsiun og til forbedring derud, ej noget uden tilladelse at hugge, ej heller andre det tillade eller dermed, at see giennem fingere og ingenlunde tillade noget Stæden tilhørigt derfra at lade komme. Sin Hosbonde og fuldmægtig at wære hørig og Lydig. Ower alt at lade sig hans Kongl. Mayts, Low og forordninger wære efterretteligt, alt under hans Fæstes fortabelse.Saa længe fornefnte Jesper Ollesen forskrefuet efterlewer, Maa hand samme halfwe gaard, nyde, bruge og besidde hans Lifstiid. Til indfæstning er betalt 20 Rdr Siger Tiuge Rixdler, des til Stadfæstelse under Min Egen haand og hostrygte Signette. datum Sønderschow 2 Januarj 1741. - H. Bachmann. (L.S.) Læst LAV 30 November 1998. G 484 - 1 Fæsteprotokol for Sønderskov Gods 1719 - 96 Side 95. Bekskadiget. Jeg Hans Bachmann, etc. Giøre Witterligt, at som Welbr. Hr Jørgen Christopher Due t Sønderschou, til mig har solt og skiødet, En Bondegaard, Holevad kaldet og nu Gaardens besiddere, efter Kongl. Majts allernaadigst udgangne forordning med Nye fæste brefue bør forsiunes,Jeg da har sted og fæst , som ieg her med stæder og fæster til Anders Jespersen, udi Holvad dend halwe Gaard der sammestedtz, som efter nye Landmaalingens Matricul, Er ansat i Hartkorn for 3 td 2 skp 2 fq 1 1/2 alb, og Han/: bemelte Anders Jespersen d: 22 July Ao 1685, for hen i fæste er forundt, Saaledes og med slig wilkor, at hand samme med alle Dends Rette tilliggende skal Nyde bruge og beholde, sin Liwstiid, og de jmod der af skal Sware Og Udreede alle Kongelige Contributioner, og Paabuder, som nu er eller Her Efter paabiudendis worder, Saa og Aarlis til Rette tiider Efter Jordebogen og forrige fæste Brefs formelding, Betahle Dend Sædwanlig Landgilde, og friheds penge, wære sin Hosbonde eller Sin fuldmægtig hørrig og lydig, sambt holde Gaardens Biugning og Aufling, wel under høft og dørckning, og j det øfrige j Allemaader Rette og forholde sig efter hans Kongelige Aallernaadigste Low og forordninger til stadfæstelse under min Egen Haand og fortrøgte Zignete, Datum Estrup Gaard d 7 Julij 1719. (L:S:) Hans Bachmann.Efter forrestaaende fæste bref og dets Jndhold, Lower og til forpligter ieg mig hermed j alle maader rette og forholde under Lowens twang og mit fæstes fortabelse til Stadfæstelse under min Egen Haand Estrup Gaard d 7 Julij 1719. Anders Jespersen. Egen Haand. Frem wiist udi Commissionen Paa Estrup d 5 Januarij 1721.Fol 94: fremgår at den anden halve gård er fæstet til Jacob Jensen efter fæstebrev af 28 Juli 1713. Kan min Hans Boysen være i slekt med noen av dine Boysen? Det har ikke lykkes å finne opphavet til Hans Boysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.