Gå til innhold
Arkivverket

[#3513] Johannes Rushfeldt til ... i Varanger i 1783.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Nevnte Johannes Rushfeldt skal ha vært den første Rushfeldt som kom til Vadsø-området, etter sigende fra Näsbyn i Nord-Sverige i 1783. Hvor familien først slo seg ned er ikke kjent, men ... : I en slektsbok om Rushfeldts i USA familien som jeg har hatt anledning til å kopiere deler av for å arbeide litt videre med, finnes en passus som jeg ikke selv kan kontrollere riktgheten av, men håpet noen av Digitalarkivets gjester kan hjelpe meg med:"In 1979, David Rushfeldt, of Port Huron, Michigan, wrote to say that there might be some significance in the name of a small village thirty miles or so east of Vadsø, which appears on the National Geographic Atlas of the world. The name of the village is Rustefjelbma. Since place names were often taken as family names, a probability emerges. Translated, this place means a resting place or location of temporary abode. The bma means a small village. Ruste, rather than Rus or Rush, can be explained as a simple word contraction and fjel (rather than feldt), by the historical fact that the Norwegian language was experienced to Danish words after Norway regained it's independence from Denmark".For meg henger det geografiske og språkvitenskapelige i lufta. Kan noen hjelpe?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Jeg ser et ' gammelt' innlegg om Rushfeldt- familen fra Varanger. Dette er angivelig en av min forfedre. Skulle gjerne hatt mer informasjon om denne. Far til Johannes heter Nils og hans far igjen heter Mathias.Gjerne ta kontakt på min private e-post: solfkvam@online.no eller her i Web forum. hilsen Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg har ikke kunnskaper nok til å analysere den engelske teksten i detalj. Men himmelretningen er i alle fall påviselig feil: Rustefjelbma ligger et godt stykke VEST for Vadsø (ca. 10 norske mil langs riksveien). Vel vitende om at det foreligger mange tvilsomme og motstridende tolkninger av samiske stedsnavn, gjengir jeg NAFs veiboks forklaring på Rustefjelbma: Kjosen med det rustfargede vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg mener å huske fra et kurs i samisk i Honningsvåg ca 1973/74 at Rustefjelbma skulle bety noe slikt som 'den rustfargede elveosen' - ikke slik det er forklart her, men da kommer jeg kanskje litt på siden av spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for innspill! Jeg tror den aktuelle Rushfeldt-familien holdt seg til Nord-Varanger, så Tana er neppe det rette stedet.Dessuten..etter å ha ruget over mitt første innlegg en tid, har jeg begynt å lure på om de amerikanske Rushfeldts som har skrevet boka som jeg i sin tid kopierte fra har vært på både skov- og fjelltur når det det gjelder geografi og språk.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.