Gå til innhold
Arkivverket

[#3524] Nesbø i Aurlandsdalen/Stodndalen/Øvstebø. Familie


Gjest Eli Heyerdahl Klausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Min manns bestemor het Anna Marie Nesbø og var født i 1899/1900. Jeg vet ikke hva foreldrene het, bare at moren fødte tvillingene Anna Marie og Gina Sofie på morens slektsgård i Stodndalen, for deretter å gå tilbake til Nesbø i Aurlandsdalen. Gina Sofie døde 1 år gammel og var blandt de siste som ble begravet på kirkegården på Øvstebø. Faren døde i 1900/1901 24 år gammel. Anna Marie hadde flere søsken som jeg ikke kjenner navnet til, men de het vel kanskje Nesbø. Familien var blandt de siste fastboende og de flyttet fra gården i 1907, men jeg vet ikke hvor de havnet. Anna Marie giftet seg og havnet i Hokksund. Finnes det noen som kjenner til denne familien? Eller enda bedre: Kjenner noen etterkommere som kanskje kunne ta kontakt?Håper på svar !Med vennlig hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Ættebok for Aurland fram til om lag 1900" ved Anna Gjerløw og Anders Ohnstad gir en del av svarene på side 166, under garden Nesbø:Kristian Knutsen Nesbø (1877-1901) var sønn av Knut Sjursen Nesbø (1845-1922) og Guri Knutsdatter (1849-1907), sistnevnte fra Haugestugun i Hol. I 1898 giftet Kristian seg med Randi Ellingsdatter Stundal (1881-1951), datter av Elling Tostensen Stundal (1843-1900) og Anna Olsdatter Loven (1843-1899). De fikk fire barn: Gina Sofie (1899-1900), Anne Marie (1899-), en ny Gina Spfie (født og død 1900) og Knut (1901-1911). Anne Marie var altså den eneste som vokste opp. Hun giftet seg i 1923 med Lars Sanderud i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Det var tydeligvis tøft å vokse opp i aurlandsdalen når alle barna utenom Anna Marie døde. Hun giftet seg med en som het Lars Landerud. Jeg regner med at ættebok for Aurland kan lånes på biblioteket. Tusen Takk! Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvar Veum

Du kan låne ei bok på biblioteket som heiter: Gardssoga for Aurland "Vassbygdi og Fjellgardane" Skrevet av Anders Ohnstad. Du vil finne ein del om Nesbø der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Jeg har allerede lagt inn forespørsel på biblioteket.Tusen takk for godt tips!:-) Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.