Gå til innhold
Arkivverket

[#3526] Fredriksværn


Gjest Kari Galley
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Galley

Min bestemor Anne Oline Andersdatter, født i Fredriksværn eller Stavern den 10 september 1870. Fars navn Anders? Hun ble gift med Ole Petter Eriksen som var skomaker i Langesund,Telemark. Jeg fant henne i 1865 folketellingen men hvet ikke når hun kom til Langesund og når hun ble gift. Hvis noen har en anelse om denne del av min familie ville det være artig å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn i FT 1865 for Langesund (Bamble) finner du Ole P. Eriksen, skomaker, 34år (dvs. han ble født ca. 1832) og hustru Anne Oline Andersdatter, 31år (dvs. hun ble født ca. 1835). Begge født i Fredriksværn/Stavern).Oppgitt fødested på eneste barn i 1865 tilsier at de må ha bodd i Langesund i minst 6 år.Disse opplysningene stemmer bra med person- og stedsopplysningene dine, men dårlig med f.eks. fødselsår = 1870. (?)Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Galley,Canada

Takk for svar fra Porsgrund og Langesund. Jeg rotet litt med innlegget mitt. Anne Oline Andersdtr var min oldemor født i 1835.Min bestemor var født i Langesund i 1870! Jeg hvet bare ikke hvordan jeg skal finne ut om hvor og når Ole Petter Eriksen og Anne Oline ble gift.Er Fredriksværn og Stavern samme sted? Har glemt min geografi lekse ser det ut til. Hilsen Kari Galley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Vidar Larsen

Sorry about the length of time taken to answer your inquiry. Summer holiday and all that.A quick glance through Klokkerboka for Fredriksværn church (1840-1906) informs;Anne Olene Andersdatter was confirmed in Fredriksværn church 1st Sunday after Easter (7th April) 1850. Her parents were Anders Jensen and Jacobine Jacobsdatter. Anne was born 10th September 1835.28th January (I think) 1855, Batchelor Ole Petter Eriksen, who was born in Fredrikstad and was 23 years old, married Spinster (Pige) Anne Olene Andersdatter, who was born in Stavern and was 19 years old, in Fredriksværn church. The bride's father was Anders Jensen from Stavern, and the Bridegroom's father Erik Pedersen from Fredrikstad. (The 1885 census from Langesund confirms that Ole Petter Eriksen was born in Fredrikstad, not Fredriksværn as an earlier contribution suggests).15th September 1855, Emilie Anette was born to Ole Petter Eriksen and Anne Olene Andersdatter. She was baptised in Fredriksværn church 25th November 1855.No other children was found under baptism in Frediksværn church, they possibly moved to Langesund shortly after Emilie's baptism.As there was a younger Emilie in the family, I quickly went through the record of burials, but could not find any one suitable, again an early move to Langesund can explain that.Unfortunately my information does not go back any further than 1840.Stavern was the village (Strandsted) where the naval base Frediksværn was located. Both names were in use in 1800, but the parish (prestegjeld) was called Fredriksværn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Galley

Hei Vidar. Thank you,thank you, tusen takk for your help. All the information you gave me fit right into places. I did not know anything about Emilie Annette born in 1855. My grandmother was born in 1870 in Langesund. She was the younger Emilie you wrote about. Do you have a copy of Klokkerboka for Fredriksværn or did you visit Statsarkivet? Thanks again . Hilsen Kari Galley. (fra Oslo!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.