Gå til innhold
Arkivverket

[#3528] Kirkebøkenes uetterrettelighet....


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jf innlegget om Heyerdahl-slekten. Det minnet meg om et annet lite "problem" som kan være av interesse for andre - siden det tydeligvis er mange ferske slektsforskere innom sidene her.I min slekt har jeg problemer med en ukjent oldefar. Min farmor, født 1904, står riktignok oppført i kirkeboka med en far - men i følge familiesoga skal dette ikke være den virkelige faren hennes. Mor hennes var ei syttenårig tjenestejente, og faren skal ha vært sønn på gården hun tjente på. Til og med i så nær fortid skal det ha skjedd at "storfolk" betalte menn fra lavere samfunnslag for å la seg skrive som far i kirkeboka.I dette tilfellet vet vi ikke hvem faren hennes var - før jeg begynte å forske for alvor, var alle de som visste noe om det døde. Altså er det ei hel slektsgrein som er tom, og som vi aldri kommer til å finne ut noe om!Moralen er vel at man bør forsøke å finne ut av familiehemmelighetene så fort som mulig - og kanskje at kirkebøkene ikke alltid er til å stole på når det gjelder fars navn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Hei Marianne.Vet du, jeg trodde i min ungdom at det var noe fantastisk spennende bak "kjærlighetshistorien" til mine tippoldeforeldre. Jeg har spurt alle jeg har møtt i familien siden jeg var liten og fått greie på litt av hvert. Hadde det bare vært så "enkelt" som du skrev over, men... "Problemet" mitt er at det har vært kontakt mellom oldefar og hans far 2 ganger mens han var ung i form av brev og bilde som min mor så når hun var ung. Da kan jeg liksom ikke gi opp, ikke sant?Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

20. juni i år kom det en ganske tankevekkende artikkel i «Ancestry Daily News» med tittelen “Double Helix Genealogy”. Artikkelen er skrevet av Mark Howell og ble først publisert i «Ancestry Magazine» 18:1, Jan/Feb 2000.Howell har latt seg inspirere av et foredrag av Dick Eastman (som bl.a. er medforfatter av boken «The Complete Idiot’s Guide to Genealogy»). I en ikke altfor fjern framtid, hevder Eastman, vil standardredskap for slektsgranskere under besøk på kirkegårder være et kjernebor som raskt kan trekke ut nok materiale fra diverse forlengst henfarne forfedre til å kunne foreta en DNA-analyse.Dermed ryker kanskje en hel slektsgren. Eller tvert imot. Pga mistanke om kirkeboksvindel, og etter nærmere analyse — også med kjernebor under armen! — av diverse folkesnakk, kan slektsgranskeren fylle ut den tomme slektsgrenen og glede seg over nye x-menninger.Slike genealogiske framtidsvisjoner er kanskje ikke helt “høl i hue” — men samtidig: for noen etiske konflikter vi står overfor! Uttrykket ‘gå over lik’ har liksom fått en ny betydning…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Mja, det blir vel det å STÅ over lik som kommer til å bli gjenstand for etisk debatt..;c)Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.