Gå til innhold
Arkivverket

[#3531] Nordmenn i Amerika, søkemuligheter på Internett?


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

I går dukket "nordmenn i 1850-tellingen i USA" opp hos Digitalarkivet, helt overraskende for meg (I tillegg har vi selvfølgelig "nordmenn i 1880-tellingen i USA" som er meget god og nyttig.) Men det hadde jo (som alltid) vært ønskelig med mer.Er det noen som kjenner til andre søkbare kilder som angår nordmenn (og etterkommere) i Amerika, slik som andre folketellinger, immigrantlister o.l.? Eller andre tips for å følge de utvandrede og deres etterkommere. Jeg har sett at noen refererer til "Passenger and Immigration Index". Hvordan får man tilgang til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Wik Opdal

Hei, Forsøk: www.ancestry.com www.familysearch.com www.rootsweb.comEllers har jeg selv hatt god nytte av å lære av mer erfarne slekstgranskere ved ganske enkelt å lese og følge med i de ulike temaer som tas opp i denne debatten. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

I USA finnes en mengde materiale som er nyttig for slektsforskere kun på CD-ROM, og så er også tilfelle for "Passenger and Immigration Index" og dens like. Dette innebærer at du må finne fram til noen som eier den CD'en som er aktuell for deg, og spørre vedkommende pent om han vil gjøre et søk for deg.Rootsweb har et eget lite 'bibliotek' over hvem som eier hva og som er villige til å hjelpe. Det var her jeg fant en vennlig sjel som slo opp på CD'en sin for meg. Sjekk ut [url="http://seidata.com/~genealogy/cdlist.htmlJeg>http://seidata.com/~genealogy/cdlist.htmlJeg har også en hjemmeside med en mengde linker over annet nyttig som finnes på internett, men ber om forståelse for at ikke alt er oppdatert eller like godt strukturert. Sida er noe av et hastverksarbeid, og jeg har ikke tid til å gjøre noe med den før til høsten. Men du kan jo se om du finner noe nyttig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vesterheim har stilt til vår disposisjon sin digitaliserte versjon av nordmenn i Wisconsin 1860, en database med nesten 33 000 navn. Den vil bli lagt ut i DA 10. juli, og blir liggende der i en måned.Våre telleverk viser ellers at det har vært 13443 søk i materialet fra folketellingen 1850 i løpet av knappe fire dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.