Gå til innhold
Arkivverket

[#3534] Bygdebøker for Ringsaker?


Gjest Beret Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Beret Granly

Finnes det noen bygdebøker for Ringsaker? Jeg leter etter noen folk fra Åsmarka, med etternavn/gardsnavn Tyvdalen. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Beret!For Ringsaker finnes det i alle fall 3 bygdebøker som jeg vet om, Nes, Veldre og Brøttum. Så jeg vil tro at du skal lete i bygdeboka for Brøttum, for å finne de du leter etter fra Åsmarka, uten at jeg kan garantere dette helt sikkert. Biblioteket kan sikkert skaffe deg boka. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Jeg har vært en tur på biblioteket her i Brumunddal og tittet i bygdeboka for Brøttum, men fant ikke navnet Tyvdalen. Har lånt med meg boka hjem, så jeg skal gå gjennom den litt nøyere, for jeg leter etter slekt i de samme traktene selv også. Gir beskjed her, om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beret Granly

Her er noen navn som kanskje kan være å finne, om det ikke står Tyvdalen: Emil Kristiansen f. 1890, hans mor Hellene Eriksdtr. f. 1865, Hennes foreldre Erik Haakensen f. 1826, gm Marte Guldbrandsdtr. f. 1824. Mer har jeg ikke der. Emil står ikke oppfør med noen far det jeg har sett... Jeg må nok på bibilioteket og låne flere bygdebøker. Takk for interessa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Har funnet garden Tyvdalen, gardsnr. 246, bruksnr. 12, ved søk i Statsarkivet. Brøttumsboka begynner med gardsnr. 393, de har ikke tatt med de første gardene. Dette er det jeg fant under Tyvdalen i FT-1900, Ringsaker: 1. Erik Haakensen, f. 1826. 2. Marte Gudbransdtr. f. 1828 ?, hans kone. 3. Edvard Eriksen, f. 1871, sønn, ugift. 4. Hellene Eriksdtr., f. 1865, datter, ugift. 5. Hans Olsen, f. 11.05.1900, sønn til nr. 4. 6. Emil Kristiansen, f. 1890, sønn til nr. 4. Må nok inn i kirkebøker for å finne ut hvem som er far til Hellenes 2 barn, som er født utenfor ekteskap. Jeg skal en tur til Statsarkivet på Hamar om en ukes tid, da kan jeg pøve å kan finne ut noe mer om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kr.Øygarden

Hei!Jeg har noen opplysninger fra kirkebøkene som kanskje kan være til nytte:Helene Eriksdatter hadde tre uekte barn:Mathea født 1/6/-1884, døpt 13/7/1884 far er dagl.Bernt Eriksen, Flisaker, født i 1862faddere var: Hm Engebret N. Skappeleie, selv. Ole Gudbrandsen Jægersborg, Andreas G. Fjelstadeie og Oline E. Tyvdalen (det står også en anmerkning til i.f.m. dåpen, det ser ut som den er påført senere. Jeg greier ikke å tyde dette)Emil født 8/9/1890, døpt 21/9/1890 far er Uk. Tr. Kristian Pedersen Lilleringsakereje født 1868 Helene bor nå i Ruberg faddere: Johan J Ruberg, Gb.Kn. Kristian O.Stubberud og Hm Erik H. TyvdalenAnmeldt av Erik H.Tyvdalen som hans første og hennes 2. lejermaalHans født 11/5/1900, døpt 24.juni 1900 far dagarbeider Ole Evensen Tande født i 1863 faddere: Lars H. Stubberud, Bernt E. Neraaseie dagarbeider Edvart E. Tyvdalen.Anmeldt av moderen som 3. lejermål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Siden siste innlegg forteller om "3.Lehermål" om du er intresert så kan du da reine med å finne henne dømt og straffet i rettsprotokollene. Jeg fant, ved hjelp av funksjonær på statsarkivet, en tippoldemor av meg dømt til fem dager på vann og brud for å ha tre barn med forskjellige. Ikke hyggelig men en del av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beret Granly

Takk for at dere hjelper! Jeg kom litt lenger. Nye ledetråder å jobbe uti fra. Takk igjen! Jeg kommer nok snart med nye spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Håkensveen

Hei! Jeg sitter med folketellingen for Ringsaker 1875, tenkte at du er interessert i å høre hva som står der:Erik Haagensen f. 1827 Ringsaker Hovedsogn, forpager af jord Marte Gulbrandsdtr. f.1830, Brøttum s. hans kone Andreas Eriksen f. 1862, sønn Hellene Eriksdtr. f.1864, datter Mathea Eriksdtr. f.1866, datter Maria Eriksdtr. f.1868, datter Edevart Eriksen f.1870??, sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.