Gå til innhold
Arkivverket

[#3536] Millitæruniformer og knapper


Gjest Eva Kal,mér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kal,mér Savjord

Jeg undrer om noen har kjennskap til knapper på millitæruniformer ? I følge min mor skal den knappen jeg har være fra hennes bestefars sin uniform.Spørsmålet er bare hvilken bestefar? Jeg hadde nemlig bestefedre fra både Norge og Sverige,. En av bestefedrene var født i 1868 fra Sunnfjord og en i 1888 fra Skåne. Knappen er i emalje, gult metall på baksiden.Den er helt rund. Knappen er rød innderst,hvit,blå,og til slutt hvit. På fargene tyder det at den kan være norsk. Men jeg skulle gjerne visst vhilken uniform den har vært på.Og hvor de brukte slike uniformer. Jeg har et bilde av min mors bestefar i uniform. Men det er vanskelig å se hvordan knappene ser ut.På bildet bærer han en hatt med fjær i og et rundt merke frempå hatten,belte med spenne.På ene siden av jakken henger en lenke. Uniformen er ellers meget enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis det er en norsk uniform, og hatten er som "en vanlig hatt", kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være HM Kongens Garde han var i, oldefaren din.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar.Min oldefar var liten av vekst. Var det ikke bare høye menn som var med i HM Kongens garde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er ikke sikker på om det er noe høydekrav lenger, eller hva det er. Uansett var det sikkert lavere før. Gjennomsnittshøyden på norske rekrutter har jo steget en del centimetre i løpet av 100 år. Men dette kan sikkert andre svare på. Hvor høy var han forresten, oldefar?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Et ganske svevende svar. Det er bare noe jeg antar at han ikke var høy. Og det skal man jo slettes ikke gjøre når det gjelder slektsforskning. Man skal vite.Men jeg har hørt mange i den slekten var lave. Og det viser seg den dag i dag også på mange av etterkommerne. Alle barna til oldefar var ca.158 - 1. 60 høy. Så om jeg kunne finne han i militær papirer så får jeg kanskje vite hvor høy han var også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.