Gå til innhold
Arkivverket

[#3538] Adopsjon - registrert hvor?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Min bestemor påstår hardnakket at hennes bestemor (født i 1851)fortalte at hun var blitt adoptert fra en finsk familie som hadde sendt henne med en finlendere som dro fra nord-Finland til Nord-Norge (Skjervøy/Nordreisa) på grunn av dårlige tider og hungersnød. Nå sier ikke kirkeboka for Nordreisa noe om dette i det hele tatt, men hevder tvert imot hardnakket at min tippoldemor var et ektefødt barn av sine norske foreldre. Betyr dette at hun ikke kan ha blitt adoptert? Eller kan hun ha blitt det likevel? Og hvor kan det i så fall finnes spor etter adopsjonen?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, det er dåpslista som sier hun er ektefødt. Boka til Hans Kristian har jeg ikke sett på nettet. Nå kaster jeg meg over den...Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det stod mye interessant, både der og i andre av folkevandringsartiklene. Nå var min tippoldemor den yngste i en tallrik barneflokk i følge folketellinga for 1865 (som heller ikke sier noe om fosterbarn eller annet som kan tyde på adopsjon). Det måtte derfor ha vært ren barmhjertighet, og ikke barnemangel som gjorde at hun ble tatt inn i familien. Dersom det var så vanlig å ta til seg finske unger i Nord-Troms som det artiklene tyder på, skulle det jo heller ikke være noen grunn til å skjule det i kirkeboka. Eller hva?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hallo Per HelgeTror her at du kan stole på kirkeboka. Da jeg gikk igjennom krk.bøkene for Loppa/Øksfjord la jeg merke til at prestene var VELDIG nøye med å påføre etniske opprinnelser og gjerne overdrive litt hvis det skulle være finsk eller samisk blod i årene. F.eks hvis et barn var 1/4 lapp eller kven påførte gjerne presten at de var 1/2. Så hvis din tippoldemor skulle være et adoptert kvensk barn tror jeg at presten hadde notert dette. Men kan det være din tipp-tipp-oldemor din bestemor snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei Vivian! Jo, jeg har tenkt på det. Men har ikke kommet så langt at jeg har funnet dåpen til Berit Nilsdatter, som hun heter, i kirkebøkene ennå. Hun ble født ca. 1811, så hun bør jo finnes der. Hvis hun da ikke ble adoptert. I så fall vil kanskje konfirmasjonslistene si noe om det?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit stort sett ikkje meir om tilhøva der nord den gongen, enn det eg har lese meg til hjå HKE. Ut frå det, er eg samd med Vivian at dei neppe stakk etnisk opphav under stol. Og har du funne dåpen, trur eg det er endå mindre sannsynleg at ho var komen frå aust. Elles går det jo an å ta ein prat med HKE, han kan det temaet betre enn dei fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.