Gå til innhold
Arkivverket

[#3551] Petter Dass


Gjest Tore Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ludvigsen

Peter Dass født 1647 på Nordherøy, far var skotte og mor en Fogedatter fra Helgeland. Fra 1689 var han sogneprest på Alstahaug. Min Oldemor Julianne gift med Karl Jensen kom også fra Alstadhaug. Og deres barn Ida Marie Jensen født 23/5-1895, sa altid at vi kom fra Petter Dass. Om dette stemmer vet jeg ikke, men er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan gå for å få opplysninger om slekten til Petter Dass, for på den måten og se om det er noen forbindelser eller navn som kan stemme med min slekt. Jeg vet også veldig lite om min oldemor Julianne, så hvis noen vet noe så er jeg meget takknemelig for opplysninger. Hilsen Tore Ludvigsen Gullhaugveien 88 1354 Bærums Verk tore.ludvigsen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et brukbart sted å starte, om man vil følge (en del av) etterslekten til Peter Dass er boken "Sogneprest Lorentz Anderssøn Dass til Trondenes og hans efterslekt" ved Aage Henrik Irgens. Der følges enkelte slektslinjer til 1950-tallet. Men ellers vil jo hovedregelen alltid være at det er lettere å leite seg bakover fra et fast utgangspunkt, enn å skulle følge et utall mulige linjer framover, og som regel finne at man har fulgt feil linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det sies at Petter Dass fikk en uekte datter, trolig mellom 1665 og 1669.Petter Dass går på skole i Bergen fra han er 13 år gml og trolig til han drar til Kbh for å studere i 1666. I 1669, 23 år gml, kommer han tilbake til Helgeland og blir huslærer i Vefsn hos Presten Jacob Wirthmand, hvis stedatter Margrethe Andersdatter noen år senere blir hans hustru. I 1673 får han sin bispeeksamen. I 1675 får han sin første sønn med Margrethe Andersdatter.Kjenner noen til hans uekte datter; blir hun unnfanget i Bergen, i Kbh eller på Helgeland, og hvem er jentens mor?Kilder: 'Nordic Authors'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bjørn,Grunnen til at jeg at dette opp nå, er at det er ulike fremstillinger av dette i de enkelte biografiene. Så er det jo slik at sikker dokumentasjon er det lite av, samt at ikke alle biografier som skrives er like kildetro og seriøse.Jeg ser det nevnesuekte datteruekte sønnmor: Margrethemor: ukjentTidspunktet: uliktOgså sønnen Lars ser jeg nevnes med ulike fødselsår.Dersom Margrethe var mor også til det 'uekte' barnet, hvorfor nevnes ikke barnet da med navn, lik de to andre? Kan det ha vært dødfødt?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Bjørn,la meg med en gang skyte inn at det ikke var din fremstilling jeg siktet til mht seriøsitet, -tvert i mot.Nå nærmer 300 års dagen for Petter Dass sin død seg, og det vil sikkert spekuleres over mangt og mye. Ser allerede at det spekuleres om portrettet i Melhus kirke er av Petter Dass eller Melhuspresten Oluf Mentzen Darre[url="http://www.dagbladet.no/kultur/2000/04/16/201423.html>Lenke

bilete1586.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. yngste etterkommeren av Petter Dass jeg har registrert er Niels Wilhelm Schytte Lorentsen Dass (1743-1808), født i prestegården på Trondenes, med barna Marit, Lorentz og Peter. Niels og hans aner finner du på Lenke ved å 'klikke deg oppover'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I (2) visest det til ei bok - men det finst nyare litteratur, somRøtvold, Øystein Angell: Ættebok for Petter Dass Petter Dass og hans hustru og deres etterkommere i 14 generasjoner. Utgitt 1997, 497 sider. Kr. 290,-(http://www.alrunen.no/ boka står som utseld, men ho er nok der likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kåre Hansen holder på å skrive en bok om sine teorier om Petter Dass, og den skal visst komme ut høsten 2007. Han bor jo i samme by som meg, og har holdt foredrag for oss i Slektshistorielaget her om dette. Han refererte til hvilke kilder han hadde brukt for å komme til konklusjonen sin, men jeg husker ikke hvilke. Han hadde iallefall funnet det på Riksarkivet i Oslo. Kjenner forøvrig igjen det som står i linkene om Petter Dass. Har han ikke som ane, men har han likevel i slektsprogrammet som dattersønn av Petter Jacobsen Falch som var bror av min ane Adrian Jacobsen på Neppelberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for artikkelen. Har tatt utskrift og skal lese senere, og kanskje også legge noe inn i slektsprogrammet. Kirsten Pedersdatter Falch hadde jeg også som gravlagt 20.p.trinit(30.10)1718.Boken av Kåre Hansen er jeg virkelig spent på, og deter ikke umulig at jeg kjøper den når den kommer ut neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirsten Pedersdatter Falch ble gravlagt på Alstahaug kirkegård 20.p.trinit(30.10)1718. Hun ble gift med Jens Albrigtsen i ca 1688 ifølge opplysning fra privatperson, men jeg har bare ett barn på dem. Hadde de ikke flere? Jeg har som barn:Maren Jensdatter Falch gift med Benjamin Pettersen Dass født ca 1649(bror av Petter som det spørres om her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Terje. Jeg bruker ofte Frode Holthes slektssider, men har ikke kommet på å søke der etter akkurat Kirsten Pedersdatter Falch og Jens Albrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Han fikk først en sønn utenfor ekteskap med Gertrud van Gogh som døde 15.04.1712:-Jacob Benjaminsen Dass født 1679,som ble gift 08.03.1705 med Maria van Volgvartz som var født i 1682. De skal ha hatt 8 barn, men jeg har bare 7 barn. Familien holdt til på Skar i Herøy.Benjamin ble først gift med Judith Carsteinsdatter Angell. Jeg har 1 datter på disse: Maren Benjaminsdatter Dass som den 21.06.1725 ble trolovet i Herøy kirke med Ole Henrik Walnum. De holdt til på Lovøen i Herøy, og giftermålet dukket opp i kirkeboka når jeg så etter noe annet der(1714-1737 Herøy sogn av Alstahaug mikrofilm PF-412).Benjamin var gift 2 med Maren Jensdatter Falch som var født i ca 1668. En del av dette har jeg fra boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell som handler om Petter Dass med en del aner, og etterkommere i 7 generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje det kunne være nyttig å se på debattnumrene 32939 ogg 33984, hvor en iallefall etterhvert kommer inn på slekten Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Anne Lise, jeg har åtte:Benjamin (15. aug. 1706), Petter (1701), Kirsten 1710, Gjertrud 1712, Judithe 1715, Lorents 1719, Karsten 1722 og Margrethe Maria (1725).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor har du funnet Gjertrud? Jeg har jo også noe fra kirkebøkene om noen av barna, og er ikke sikkert om alt er med i tidligere emner. Tar data jeg har på dem, og så kan du jo se om det er noe du mangler eller om du har mer på noen. Dette er etterkommere av søsken av aner for meg, så jeg har ikke skrevet så mye om dem.1)Benjamin Jacobsen Dass født 15.08.1706, og død i København 15.05.1775.2)Petter Jacobsen Dass født ca 1707 og død 1770 på Lurøy gård. Han var gift med Adelus Christensdatter Mikkelborg som levde fra ca 1705 til etter 1801. Hun er søster av min ane Hans Christensen Mikkelborg.3)Kirsten Jacobsdatter Dass hadde jeg tidligere ikke noe fødselsår på. Hun var gift med Hans Christensen, og det var skifte på henne i Lurøen i 1767. Hun kom frem som barn her på Digitalarkivet i noen debatter.4)Judith Jacobsdatter Dass ble døpt Dom.Esto 1715, og det skal sikkert være Dom.esto mihi som var 03.03.1715. Hun ble trolovet 02.11.1735 med Christen Jonassen Skar i Herøy kirke, og de ble gift der Festo Novi Anni(01.01)17365)Lorents Jacobsen Dass ble døpt i Herøy kirke 10.p.trinit(13.08)1719.Han ble trolovet 29.09.1740 med Gidsken Tønder Vanved6)Casten Jacobsen Dass ble døpt i 1722 i Herøy, men jeg er usikker på dåpsdatoen her og har blandet litt med ynsgste barn i familen. Det kan være 22.p.trinit(01.11.1722). Carsten vet jeg fra annet emne her at han ble gift.7)Maria Jacobsdatter døpt Fest omn Sanct 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

NST nr XL hefte 2 som kom ut tidligere i år har en artikkel av Kåre Hasselberg: En gren av slekten Dass/ Dundas i Norge.I denne artikkelen er oppgitt at det er 9 kjente barn av Jacob Benjaminsøn Dass: 1. Maren født ca 1705 , død 3 mai 17122. Benjamin født i Herøy 15 aug 1706 død i København 5 mai 17753. Kristina født 1708/1709, død på Lurøy, begravet 27 des 17664. Petter f.1710/1711, død i Lurøy 17685. Maren Lucie f 14 feb 1713, død i Trondheim 10 mai 17806. Juditta Dass døpt 3 mars 1715, begravet 9 mai 1783 i Herøy7. Lorens døpt 13 aug 1719 død i Herøy 1774?står begravet 1744?8. Carsten døpt 22 nov 1722 død 1777 Tjøtta9. Margreta Maria døpt 1 nov 1725, død 5 mai 1756.Artikkelen omhandler det man vet om opphavet til slekten og går så spesielt inn på etterkommere av Benjamin Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skrev jo det jeg har i slektsprogrammet, og NST som forøvrig er nr.2 fra 2005 ble vel lest mens jeg var hjemme hos mine foreldre uten tilgang til min pc og slektsprogrammet. Derfor hadde jeg ikke lagt det inn. Nå skal det legges inn i slektsprogrammet. Takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Anne Lise.Nei, dette var nesten flaut. Ser nå at jeg har følgende notat knyttet til Gjertrud: 'Usikkert. Kan ikke dokumenteres. Vi vet at Jacob og Maria hadde 8 barn, og farmoren Gjertrud er ikke oppkalt blant de 7 andre. Vi ser også at de har vært nøye på å kalle opp igjen andre i familien. Dessuten er det et 'fødselshull' mellom 1710 pg 1715. Ministralbok for Herøy starter 1714.'Så dette må vel i høyeste grad kalles en 'løs' hypotese jeg ikke burde presentert uten notatet. Sorry.Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.