Gå til innhold
Arkivverket

[#3551] Petter Dass


Gjest Tore Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Har du 'antatt' at det må ha vært en datter Gjetrud omtrent på denne plassen i søskenflokken, eller finnes det virkelig en Gjertrud (Jacobsdatter eller Dass ?) født/døpt i 1712 i Herøy, Helgeland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bjørn: Hva mener du med fødselshull mellom 1710 og 1715? Du mener vel heller at det kanskje ikke var plass til et barn til mellom 1710 og 1715, fordi at de andre barna ble født så tett(Petter 1710/11, og Maren Lucie 14.02.1713 og Judithe døpt 03.03.1715). Et barn kan jo være født tidlig i 1712 eller tidlig i 1714 før kirkeboka begynner(husker ikke når på 1714 den begynner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Per og Anne Lise.Jeg tror vi skal glemme Gjertrud inntil ev. noen kan stadfeste at hun har eksistert. At hun i det heletatt ble tatt med her får tilskrives en ekstra sen nattetime. Dette er for meg, som for deg Anne Lise, ikke aner, men etterkommere etter søsken på aneliste. Det er notater jeg gjorde for flere år siden, og jeg fant 'hypotesen' såpass interessant at jeg noterte den uten å gå mer i i dybden på den.Anne Lise, hvis du ser på den lista du satte opp i innlegg nr. 22, er det den samme som jeg har. Der burde være plass til et barn mellom Kirsten og Judith. Dersom vi legger Randi Nesjes oppsett i innlegg 23 til grunn, er imidlertid 'fødselshullet' mellom 1710 og 1715 borte med Maren Lucie f. 1713.Dette er imidlertid et tema jeg ikke har gått i dybden på. Og jeg beklager hvis jeg har skapt forvirring. Jeg tar hermed med meg Gjertrud og trekker meg stille og rolig litt tilbake fra temaet til jeg ev. har noe mer konstruktivt å komme med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er greit at du trekker det tilbake med Gjertrud. Jeg har den artikkelen i NST fra 2005(hefte 2), og der er Maren Lusie født 14.02.1713 med. Jeg hadde jo lest denne artikkelen tidligere, men hadde bare ikke rotet meg til å føre Maren Lucie inn i slektsprogrammet. Barna fra 1715 og utover hadde jeg jo fra tidligere som døpt i kirkeboka for Alstahaug 1714-1737(herøy sogn) fra mikrofilm PF-412. Det visste jeg fra jeg forsket for noen andre tidligere i 2 omganger faktisk, men etterpå har jeg jo kunnet legge dem inn i mitt slektprogram som etterkommet etter Petter Jacobsen Falch som jo var bror av min ane Adrian Jacobsen som holdt til på Neppelberg. Visste ikke om min ane Adrian da jeg forsket for andre på disse i Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Ja, det er vel et slags Dass-jubileum i år også, og da passer det vel å sette inn dette (når jeg først er i gang med førstedagsbrevene mine). Bildet er på bare 25 KB, så det opptar nesten ikke plass.

bilete1903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Spørsmålet om hvorvidt det kjente maleriet er av Petter Dass, eller en annen, skriver Kåre Hansen godt om i en artikkel i tidsskriftet Heimen 3/2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser nå at Kåre Hasselberg i sin artikkel 'En gren av slekten Dass/Dundas i Norge- og spørsmålet om slektens herkomst' NST XL hefte 2, gjengir et fargefoto av et portrett av Margrethe Andersdtr. Dette til Hasselberg synes å være en restaurert utgave. Det står forresten at bildet er blitt restaurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kåre Hansens bok om Petter Dass kan absolutt anbefales, og han har tydeligvis satt seg godt inn i det han skriver. Nå har jeg bare fått lest litt i den enda da, og jeg kjøpte den rett før jul på bokhandelen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.