Gå til innhold
Arkivverket

[#3558] Christen Jansen (? - 1797) Bergen


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Søker anene til ovennevnte matros, og hans kone: Christine Johanne Thomesdatter. De ble gift i Bergen 30/11-1777. Jeg har funnet 8 barn født i tidsrommet 1776-1796.Deres sønn Jan Iver fikk en uekte datter med Ellen Elisabeth (Andersdatter) Hess Klingenberg 1808. Denne datteren, Jannicke, er min kones ane.Ørjan K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Ørjan K. Et skudd i mørket? Kan Christen Jansen være en av gullsmed Jens Kahrs og Karen Linds mange barn. Har funnet en matros Christen Jansen i Bergen:"Matroser i Bergen 1754 - 1800: Christen Jansen 1755 født i Bergen bopel i Bergen g Velvoxen 1775 d. 13 Octbr. Ej faret tilforn 1778 d. 22 Decbr. udskreven dim d. 23/9-82 e.a. Hiemme 83 ej fahret Hieme." To Christen Jansen er død i Bergen i 1797. Den ene har nogenlunde rett alder med Jens Kahrs sønn Christen, født i 1755: "Christen Jansen m 46 i Mark 505 1797 StJ" Jens Kahrs og Karen Lind har 15 barn etter det jeg kan se og Christen er da tvilling med en Maren. Jens og Jan er jo ikke samme navn, men som etternavn så er Jansen og Jensen ganske likt. Du har kanskje allerde vurdert denne familien. Håper du finner ut av det. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Mulig dette og er ett skudd i blinde. Kirkebok for Domkirken i Bergen mangler for årene 1750-1756. I denne perioden har vi til nu funnet en datter av Jan Jansen og Wenche Cathrine Benonisdtr Echof, som er født ca1753 med navn Stinche Catrine Jansen. Mulig denne Christen Jansen er en til av de forsvinne ?Jeg har notert følgende barn av Jan Jansen og Wenche: Jan f.1748.Benoni f.1750,Stinche f.ca1753,Dirich f.1756,David f.1759, Mette f.1762, Jens f.1765, og Jan f.1768. Her nevnes at Stinche Catrine Jansen ble gift med Anders Jensen Klingenberg, og deres etterkommere er døpt ...Hess Klingenberg.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Takk for begge innspillene, Greta og Terje. Jeg fant også dataene om de to Christen Jansenne som døde i Bergen i 1797. En av dem er sikkert den rette, hvem vet jeg ikke enda. Jeg skal undersøke skuddene litt bedre i løpet av sommeren.Når det gjelder Stinche C. Jansen, og Anders J. Klingenberg er jo dette foreldrene til Ellen Hess Klingenberg som jeg nevte i første innlegget. Jeg fant ikke Stinche under fødte, og er meget takknemlig for foreldrenes navn. Det hadde jo vært litt spesielt om Christen Jansen var en til av deres barn som kan være døpt i domkirken, i såfall fikk søskenbarnene et uekte barn.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det hendte vel også i de "fineste familier" dengang , som nu, at fetter/kusine fikk barn . Hvor er Jan Ivar døpt ? Er fadderne sjekket ?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jan Iver er døpt 6/10-1786 i nettopp Domkirken. Fadderenes navn må nok vente til uti ferien når jeg får anledning til å dra til Bergen.Jan Iver forsvinner for meg, jeg finner han ikke i tellingen 1815, eller under døde. Moren gifter seg opp att i 1811 med Svend Ellertsen og får ihvertfall ytterligere to sønner.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.