Gå til innhold
Arkivverket

[#3559] hjelp til Nils Johannesen fra buskerud!!!!


Gjest BJØRN PETTERSEN
 Del

Recommended Posts

Gjest BJØRN PETTERSEN

HEI TRENGER HJELP TIL OG FINNE UT NOE MER OM MIN OLDEFAR NILS (JOHANNESSEN IFG.HOLE KIRKEBOK)F.1872.FIKK EN UEKTE SØNN MED MATHEA KARLSDATTER SØNNEN DØPT LUDVIK I HOLE KIRKE 27/10-1901.ADRESSEN VAR UNDER DÅPEN BERGSEIET MEN JEG FINNER IKKE UT NOE MER OM HAN ELLER HENNE,HVET AT MATHEA ER FØDT I HOLE OG AT NILS KAN VÆRE FØDT I VIKERSUND/MODUM.ER TAKKNEMLIG FOR ALL HJELP BJØRN PETTERSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Det fins debattfora hvor man klart tar avstand fra innlegg skrevet med store bokstaver — eller bare med små, for den saks skyld. Jeg ser ingen grunn til at man skulle gjøre noe unntak fra en slik regel i Digitalarkivets debattfora.De gamle grekerne brukte bare majuskler, og til alt overmål var det ingen konvensjon for mellomrom mellom ordene. Det sier seg selv at en tekst skrevet etter slike retningslinjer er “leseruvennlig”. Moderne leserundersøkelser hevder entydig at bidrag av ovenstående type sorterer under samme kategori.Det er velkjent at e-mail har ført til en forsimpling av både språklige uttrykksmidler og allmenne skriftkonvensjoner. Dette er greit nok når kommunikasjonen skjer mellom to personer som aksepterer hverandres kråkemål. Leonardo da Vinci skrev speilvendt, men ikke for noe annet samtidig publikum enn seg selv.I DA kunne man med fordel anbefale visse retningslinjer — uten at slike rent grafiske regler skulle avføde noe ramaskrik blant eventuelle skriftspråksanarkister i debattspaltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Sjølvsagt er det lettast å lesa skrift med "korrekt" bruk av små og store bokstavar.I Digitalarkivet er me derimot mest optekne av innhaldet i innlegga. Me heng oss ikkje opp i grafikk, skrivefeil eller språk. Så lenge det som vert skrive er forståeleg og seriøst vert det ståande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har ikke brukt lang tid men jeg finner en Nils Johansen, Pjaakerud boende på Modum i 1900 tellingen. Han er tjenestegutt , født 1872 og ugift.Han bor i et hus som ligger ved St. Olavsplass , gårdsnr. 77,87.Det er noen ved navn Thaulow som også holder til i det huset, men var fortiden på reise i Italia.Vet ikke om dette kan være den du søker etter, Men pjaakerud ligger på grensen ved Hole og Norderhov etter hva jeg vet. Og denne Nils var født på Ringerike.Jeg har ikke hatt tid til å sjekke i kirkebøker, der kan du finne mer av interesse, bl.a. faddere m.v.Lykke til med videre letingmvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Du må få tak i kirkebøkene til Norderhov. Sjekke opp fødselen til Nils. Videre må du sjekke opp konfirmasjonen. Samt være 100 % sikker på at den Nils er den riktige Nils.Det gjøres best ved å sjekke når mor og eller faren døde.Kan hende at de hadde et skifte etter seg, selv om ikke det var altid. Men det er noe som heter Dødslisteprotokoller, der står som oftest barna nedskrevet ved et dødsfall.Disse protokollene finner du på Statsarkivet på Kongberg.Du har valgt en spennende men tidkrevende hobby og kan ha en lang vei å gå.Selv har jeg holdt på i 7-8 år, og har 645 tettskrivne A 4 sider, men har fortsatt mange uløste spørsmål. Noen vil jeg nok aldri få svar på, da det ikke har vært noe skifte etter folk, samt at man ikke vet hvor noen kom fra.Lykke til.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Til Egil Thee Danielsen.Har du problemer.! Det er ikke alle som er like proffe som deg.Det viktigste er vel og få fram budskapet.!Tenk deg om neste gang du skriver userriøse innleg.det er slitsomt.Peace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Egentlig er Bjørn Pettersen og undertegnede slett ikke så veldig uenige! Bare de to første innleggene er skrevet med bare store bokstaver. Mitt poeng med innlegget fra 12.07.00 17:57 gikk dermed rett hjem.Bente Kopperdal forsto vel på sin side ikke helt hvor jeg ville hen. Det er ikke snakk om “skrift med ‘korrekt’ bruk av små og store bokstavar”, men å anbefale — og jeg brukte eksplisitt ordet ‘anbefale’ — at innlegg ikke skrives med bare små eller med bare store bokstaver. Selv «Gateavisa» gjorde aldri opprør mot slike elementære grafiske regler. Det dreier seg om leservennlighet kontra ubevisst avvisning av budskapet. Og «Gateavisa» var en løssalgsavis! Det skriftbildet vi er vant til, har lagt seg som en klam hånd over oss — i hvert fall over dem som har lest noe mer enn Donald Duck — og hindrer oss i å ønske noen forandring.Hva angår “skrivefeil” av typen og/å eller ‘seriøs’ med én eller to r-er, så har mitt tidligere forslag om å la innsendere få se sine innlegg før de kommer “på trykk” — jfr. debattema nr. I:285 «Formatering og korrekturlesing av bidrag» — mottatt en rimelig positiv respons. For øvrig syns jeg at denne type lapsuser ikke virker forstyrrende på selve innholdet i budskapet. Her er altså Kopperdal og undertegnede enige. Jeg vet at enkelte lar seg irritere over folk som verken har lært seg å skrive bokmål eller nynorsk “korrekt”, men så lenge man ikke går radikalt på tvers av de grafiske reglene som gjelder i alle slags skriftlige media — og det er det vi her snakker om — synes jeg det er liten grunn til å runke på nesen.Jeg vil gjerne få avslutte denne margdebatten med å be Bjørn Pettersen om å vise forståelse for at jeg bor permanent i ytlandet. Janteloven er et særnorsk fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Bjørn. Jeg er interisert i Mathea Karlsdatter, da jeg har flere med navne Karl, Karlsen,(Karlsdt.) i minn slekt som er fra Hole - Norderhov, jeg har sett i noen filmer fra N.H.prestegj. Men har kansje oversett Mathea. Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Egil jeg tror kansje hun skriver navnet matea uten H.som jeg skrev i vedlegget tidligere.Vet at hun er min oldemor og at hun døpte en uekte sønn i Hole kirke i 1901.Hvor faren var Nils johans f.1872 somskal være fra Nordrehov/Hole.Jeg vet ikke om dette er av intresse for for deg. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei takk for mange fine innlegg,Står det noe om Pjaakerud i noen bygdebok for Modum (hvilken?) Bjørn P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kr. Øygarden

Til Egil Thee DanielsenDet er ikke bare bare å bo i "ytlandet" og "ha liten grunn til å runke på nesen"En kan få komplekser av mindere. Jeg synes irettesettelsene var var overflødige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Pjaakerud ligger ikke på Modum og er derfor ikke beskrevet i noen av Modum-bøkene.Pjaakerud kan være beskrevet om i bøkene : Lagesen's "Ringeriske slekter", jeg mener å huske det. men jeg erindrer ikke hvilken av dem.Du får dem bestilt på ditt nærbibliotek vil jeg anta. Om dine ikke var eiere av "bruket" tror jeg du ikke finner noe særlig.Lykke til videre!mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Takk igjen Tormod.Jeg mente om det stod noe om han Nils Johans. Pjaakerud i en eller annen bok.Siden han var ansatt på St. Olafs bad. Skal låne den boka du nevnte. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Fakset

Til info: Ringerikske slekter er utgitt i 3 bind. Bind 1 gjelder Hole, nr. 2 Haug og bind 3 dekker Norderhov. Jeg er nokså sikker på at Pjaakerud ligger i Norderhov.Jeg har selv bind 1, kjøpt på Ringerike Museum. Boka er en ren gullgruve, men bare for de anene som har eid brukene. Bind 2 og 3 er for øvrig å få kjøpt fra bokhandler i Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Jeg vet ikke hvor lenge Nils Johannessen bodde på St. Olavs plass, men da sønnen Ludvik ble født hadde han flyttet. Da bodde han som tjener på Rød gård ved Vikersund. Det står skrevet i kirkeboken ved dåpen til Ludvik.Jeg fant også Mathea født i 1880 og jeg fant også en Nils Johannessen født i 1872. Men jeg har ikke tid til å dobbeltsjekke om det var de rette personene.Du får sette igang , Bjørn!mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Tormod.Stod bopel Rød gård bare på Nils eller på Mathea også.Jeg spør for i kirkeboka som jeg har opplysninger fra stod det bopel Bergseiet,men det er vel kansje Mathea som bodde der da.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen Bjørn.Det er riktig som du antar . Moren Mathea Karlsdatter var ugift tjenestejente og bodde på Bergseiet. Ett par av faddernevnene var interessante: Helga Karlsdatter på Berg og Petter Karlsen , Dahl, Svendsrud.Mathea kan være den Mathea som ble født 10.4, døpt i Hole kirke 11.7.1880. I såfall kom hun fra Sundvolden . Faren var Carl August Andersen fra Rørvigen født 1837 og moren, Louise Sørensdatter født 1858.Ha en fortsatt fin dag!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen Tormod.De fadderopplysningene var nye for meg takk skal du ha.Det stemmer det med at Mathea var fra Sundvolden.Nok en gang takk for hjelpen.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Helga Karlsdatter er nok ikke noen søster, deimot er jeg ganske sikker på at det er en venninde. Matea og Helga er døpt omtrent samtidig i ( 1880).Helga er budeie på Berg i 1900 tellingen, mens Matea er tjenestejente på Hollerud fortsatt i Hole.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei alle sammen takk for en god hjelp som jeg har fått av dere,er det ingen som har noen opplysninger Nils Johannesen etter år 1901.Jeg vet at han har giftet seg etter dett.Takker for alle opplysninger som måtte komme Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.