Gå til innhold
Arkivverket

[#3568] Engebret Pedersen,Stavnbråten i Flå.


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Først en takk til de som bidro med tips og opplysninger sist jeg la inn noe her. Denne gang jakter jeg på opplysninger om foreldrene til: Engebret Pedersen,Stavnbråten i Flå. Engebret ble født ca 1820,gift med Ingebjørg Ansteinsdatter,Råeneiet (1821-1881),i 1846. Engebret døde i 1919. Hans far Peder ?? besøkte Engebret og Ingebjørg på deres boplass i Numedal ved juletider 1868, men omkom på fjellet mellom Numedal og Hallingdal på hjemvei, - og ble først funnet sommeren etter. Jeg er spesielt intressert i opplysninger om "fjellmannen",men vet noen noe om Ingebjørg's opphav mottas også dette med stor takk. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Tor Kenneth.Biblioteket i Hokksund er nærmeste sted for deg å lete. Du vil lett finne frem til foreldrene til Engebret Pedersen ved å se i kirkeboka fra Nes/Flå. Hvilken Råeneiet Ingebjørg kom fra kjenner du kanskje til og kan da lete i den aktuelle kirkeboka.Ellers så bør du sende litt informasjon om deg og dine som har med Flå-området å gjøre til Terje Østro på Gol. Han er iferd med å skrive bygdebøker for såvel Nesbyen so m om Flå.Han har som mange kjenner til skrevet flere bygdebøker om Gol.Terje har ikke Internett, så¨du bør eventuelt sende info og eventuelle forespørsler til han på den "gamlemåten"- brevpost.Adressen er: Teje Østro3550 GOL.Hils gjerne fra meg.Lykke til!Med vennlig hilsenTormod Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Jeh har sjekket opp litt i 1865 tellingen.Jeg finner Engebret Pedersen , 46 år, født i Næs prestegjeld. (Flå var et preste- annex til Nær prestegjeld). Han er husmann med jord og tømmermann. Han og familien bor på plassen Budalen i Nore. Kona var Ingebjørg Anstensdatter 44 år født i Nore.De hadde 5 barn boende hjemme.På en av Stanvsbraaten plassene finner jeg noe interessant. Der bor en enke med sin familie. Hun er født i Nore prestegjeld og heter Anne Anstensdatter , 53 år. Det kan virke slik at Anne er søster av Ingebjørg uten at jeg har sjekket det ut.Fortsatt lykke til!Tormod Thoresen Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Tormod. Hjertlig takk for tipsene. Jakten fortsetter på biblioteket i Hokksund i morgen. Skal hilse Terje Østro fra deg når jeg sender litt "info" om mine røtter fra Flå området.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.