Gå til innhold
Arkivverket

[#3569] Bygdebøker Trøgstad - Rødenes ?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Var litt for rask på labben.Finnes det bygdebøker som dekker Trøgstad - Rødenes i Østfold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei Rune! For Trøgstad finnes det ingen gårdshistorie, men saken har vært på trappene i lengre tid. Nå har man politikerne imidlertid i stedet bestemt seg for i første omgang å gi ut en ren kulturhistorie, med en eventuell gårdshistorie som et senere prosjekt. Hvorvidt sistnevnte kommer til å komme i bokform, eller kanskje rett og slett blir å fine online, er visst ikke helt avklart. (Selv hadde jeg sist sommer sommerjobb med å skrive av folketellingen 1891 for bygdebokkomitéen). Ellers finnes det ved Trøgstad bibliotek en gruppe kalt "Tirsdagsklubben" som har samlet en hel del materiale til bygdeboken. Det finnes også en aktiv slektsgruppe. (Her er jeg selv med). Denne begynte med å forske først og fremst på egen slekt, men flere av medlemmene har i det senere startet med arbeide av mer "almenbygdelig" karakter. Således er alle gravstenene på bygdens to gårder avskrevet og ligger for tiden til korrektur. Dersom du er interessert i vanlig bygdehistorie finnes det for eksempel "Trøgstad Herred 1814-1914" av Hans Veiby, "Trøgstad kommune 1837-1837" utg. av Trøgstad kommune, "Et Hundred-Aars-Minde og Opptegnelser" av August Baastad foruten bøker om krigen, Trøgstad kirke 750 år etc. Rødenes er bedre stilt. De fikk sin gårdshistorie "Rødenes i Østfold, En bygds historie" av R. Elwin Myhrvold allerede i 1962. Boken var tenkt som første bind av flere, men er den foreløpig eneste som har kommet. Sammen med "Nedlagte boplasser i Rødenes" av Oskar Haugen, er bygden godt dekket. Jeg eier selv begge bøker, og vil mer enn gjerne gjøre oppslag i disse for deg om du ønsker det. Kan du ikke skrive litt om hva du ønsker å finne ut av i Trøgstad også, så kanskje vi i gruppen kan klare å hjelpe deg/henvise deg til noen som kan? Lykke til! Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Marius . Takk for responsen din.Det er flere personer fra nevnte område jeg er interessert i . Men de som opptar min interesse mest for tiden er Rasmus Christiansen og Christine Torkildsdatter .I tellingen for Rødenes 1865 bodde de på gården Tårneby østre.De giftet seg i Rødenes 01.01.1839.Rasmus skal være født ca. 1814 og Christine ca.1816.Jeg skulle svært gjerne fått vite hvem deres foreldre var og hvor de var født.Kan du hjelpe meg med det ? Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på deg! Skal forsøke om jeg kan få til noe. Rømskog er egen kommune, men hørte til samme prestegjeld som Rødenes. (Rødenes er i dag ingen egen kommune, men lagt til Marker kommune, og så vel Rødenes som Rømskog inngår i Marker prestegjeld). Noen bygdebok derfra finnes ikke. Det finnes Tørnby-gårder (gnr. 69 og 70) og Taarnby (gnr. 74) der oppe. Jeg skal forsøke om jeg kan hjelpe deg, men ellers har jeg hørt at biblioteket der oppe skal ha en glimrende lokalhistorisk samling hvor "alt som har krøpet og gått" i Rømskog gjennom de siste århundrene er registrert. Kunne du ikke prøve å kontakte dem? Telefonnummeret er 69 85 91 01. Om du vil skrive klarer det seg sikkert med 1950 Rømskog som adresse. Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.