Gå til innhold
Arkivverket

[#3571] Ingeborg Olsdatter g.m Jacob Henrik Ræmisch


Gjest Johan Ludvig Kvamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hvem var min tippoldemor som må ha giftet seg utenfor Bergen i 1846-47. Hun fikk tvillingene Ingeborg og Anna Marie 07.05.1846 med skomakersvend Jacob Henrik Ræmisch i Bergen, var da ikke gift. Året etter fikk de sønnen Niels Johan f.13.10.1847 i Bergen, da var de gift. Har ikke funnet dem viet i Bergen. I FT 1865 er Jacob enkemann. Ingeborg døde sannsynligvis 16.10.1861 og var da 39 år. Hvem kan løse dette problemet for meg?mvh JLK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du må nok ta deg en tur på Statsarkivet i Bergen å se på mikrofilmene av kirkebøkene på Voss vedr. giftemålet.Der finner du nok navnet på brudens far skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ingeborg er trolig fra Voss/Evanger.Dette antar jeg på bakrunn av at giftemålet skjedde på Voss , og det faktum at Jacob Henrik Ræmisch var født i Bergen i 1816.Kirkebøkene vil fortelle vilken gård hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen . Jeg lurer på om den Ingeborg Olsdatter du er på jakt etter er den samme som finnes i utflytterlisten fra Voss.Hun flyttet til Bergen 23.02.1846.Denne Ingeborg Olsdatter kommer i allefall fra gården Drøgsvold Voss/Vinje.Dersom du ser i bygdebøkene fra Voss finner du kanskje svaret. Lykke til. Med vennlig hilsen Rune Thorstensen. ps.Som en kuriositet dør det en skomakersvenn Ingebrigt Olsen_Drøgsvold i Bergen i 1867.Kanskje en bror av denne Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Mange takk Rune Thorstensen for alle opp lysningene, nå skal jeg klare å komme videre bakover. mvh JLK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen. Ingebor Olsdatter ble født på Voss 27.12.1817.Farens navn er Ole Nielsen , Draugsvoll.Morens navn er ikke oppgitt , og jeg har forløpig ikke funnet ut hvem Ole var gift med.Jeg finner ham heller ikke under gården Draugsvoll i Vinje sogn.Faddrene er:Kjell Draugsvoll , Aad og Guro Winje ,Synneva og Barbraae Draugsvoll.Jeg kal lete videre. Med vennlig hilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole Nielsen var gift med Guro Ingebretsdatter.Jeg har imidlertid ikke funnet deres giftermål.Alle fadrene ved Ingeborgs fødsel er å finne på Drøgsvold og Vinje .Ingebrigt Olsen Drøgsvold var bror til Ingeborg og født 31.03.1823.Ingeborg ble forøvrig døpt 27.12.1817.Hun ble født åtte dager tidligere nemlig 19.12.1817.Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg oppdaga ikkje dette gamle temaet om ætti til Jacob Henrik Ræmisch før etter at eg hadde lagt inn nytt tema #25670.Her finn eg svar på det siste spørsmålet mitt om lagnaden til Jacob Henrik Ræmisch, men lurer på:* Har du, Johan, greie på kor mange born Jacob og Ingeborg fekk? Var det berre dei tre som du nemner?* Har du kanskje svar på andre av spørsmåli mine om ætti Ræmisch nemnde under tema #25670?* Ettersom dette er forfedrane dine, har du funne ut noko meir om lagnaden til Jørgen Johnson nemnd i tema #25656, han som var bestefaren til Jacob Henrik Ræmisch?Hjarteleg takk for eventuelle opplysningar du kan bidra med!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Om Jørgen har jeg kun de opplysningene som bygdebok for Hafslo gir at det gikk ille med Jørgen, han kom på straff og reiste ut av bygden.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.