Gå til innhold
Arkivverket

[#3589] Thorsten Olai Olsen ,Skålevikneset Askøy f.1829


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Min oldefar Thorsten Olai Olsen ble født i Kjøkkelvig 24.07.1829 av foreldre Ole Carlsen og Rachel Stephensdatter.Han giftet seg 01.07.1855 med Martha Jonsdatter,Myhren.I tellingen for Askøy 1875 bor de på Skålevikneset.Men så kommer jeg til problemet.I tellingen 1900 finner jeg Martha Jonsdatter som enke på Selje hos sin datter og hennes familie.Hvor ble det av Thorsten Olai.Når døde han og eventuelt hvor?Dersom noen kunne hjelpe med dette problemet ville jeg bli meget glad.På forhånd takk,med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn han ikkje død korkje i Askøy eller Laksevåg mellom 1875 og 1900. Så då er vel største vona å finne han i Selje...? SAB har kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Bjørn for rask respons. Jeg har jaktet lenge på oldefars død.Jeg har tidligere lett i kirkebøkene for Selje uten å lykkes , men jeg får bruke forstørrelsesglass denne gangen og gå nøyere til verks.Problemet er at jeg vet ikke når de flyttet til Selje,eller om Thorsten Olai var død da Martha flyttet.Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha oversikt over utflyttede også?Jeg skulle likt å vite om de fortsatt bodde på Skålevikneset i 1891.Men den tellingen ligger ikke på SAB.Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo sjekke utflytterlistene til kyrkja i Laksevåg som dette vel høyrde inn under etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et nytt forsøk på å finne ut hvor det ble av min oldefar.Jeg vet han var i live i 1876 da det ble avholdt en branntakst. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=brantaxt&variabel=0&postnr=31601&fulle=true&spraak=n>Lenke Det ble avholdt en ny branntakst i 1890 , og da var han død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bjørn. Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon på at han var det.Han var oppført som forpakter og steinarbeider, men de levde jo i nær tilknytning til sjøen.Det kan vel ikke utelukkes at han ' rodde ' fiske.Her er familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61247&variabel=0&postnr=2422&fulle=true&spraak=n>Lenke Og her er de i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men dette er jo ikkje Skåleviknesset, men Laksevågnesset inne på Laksevåg. Kan dei vera flutt til Årstad før han døde. I så fall må du sjekke kyrkjebøkene der for 1890-talet, for dei er ikkje registrerte (i alle høve ligg dei ikkje på DA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Takk for innlegget ditt.Beklager rotet med stedshenv. i første innlegg.I 1865 og 1875 holder de til på 306a på Laksevåg.Ved branntaksten 1878 hadde de overtatt et hus på 305a , og enken bodde på samme sted i henhold til omtaksten i 1890.Men de kan selvsagt ha flyttet på seg i perioden mellom 1878-1890.Jeg mener å ha vært gjennom kirkebøkene også for Årstad, samt lensmannsprotokollene og skifteprotokollene , men uten resultat.Jeg får prøve å komme meg på Statsarkivet igjen, men med 130 reisedøgn i jobben er ikke det helt enkelt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.