Gå til innhold
Arkivverket

[#3596] Belling - Preussen? >Norge>Portugal


Gjest Lillian Koehler
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Koehler

Jeg har fått en henvendelse fra Portugal som gjelder Carl August Belling, døpt 10 jan 1801, Bergen. Jeg har kun klart å finne ham som døpt.Carl August var sønn av (Philip) August Belling, kirurg i Bergen, f. ca. 1770 (noen ganger er kun August brukt) og Birgite Regine Lau(w) f. 1775, Bergen. Philip August Bellings svigerfar, Heino Lauw var "stadschirurgus" i Bergen.Av Carl Augusts søsken har jeg funnet Ferdinand Henrich 1803, Heindrich Ferdinandt 1804, Birgithe Margrethe 1806, Lowise Regine 1807, Erasmus Gottlieb 1809, Louise Regine 1812, Adolph Friedrich 1815 og Carl Daniel 1817. Dåp og begravelser foregår i Mariakirken. Kan jeg da gå ut i fra at kirurgen Belling var tysk?Kan Carl August Belling være den samme personen som dukker opp i Portugal i 1821 som fadder? Han er registrert som Carlo Augusto Belling både da han var fadder og da han gifter seg med Gertrudes Rufina. Presten har vært "slepphendt" - unnlatt å nedtegne foreldrene til Carlo Augusto eller hvor han kom fra.Er takknemlig for all hjelp videre.mvh Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirurg Philip August Belling døde i Bergen 7. november 1836. I dødsannonsen er det opplyst at han var født i Neustadt Eberswalde ved Berlin 21. mai 1769. Han hadde i ekteskapet med Birgitha født Lauw fem barn, hvorav fire var døde før faren. Det ble holdt skiftesamling 16. november 1836, og sønnen snekkermester Erasmus Gotlieb Belling møtte opp og gjorde rede for at det ikke fantes verdier til skifte. Dermed ble det ikke gjort mer fra skifterettens side for å oppspore mulige arvinger utenfor Bergen.Ut fra dette må man kunne regne med at Erasmus Gotlieb Belling ved sin fars død var eneste gjenlevende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Takk for kjapt svar! Det var synd at der ikke var noe "å dele" - da hadde vi kanskje klart å finne ut om Carl August var den samme som dukket opp i Portugal.Men jeg finner 9 barn : 1. Carl August, f. 10 jan, døpt 16 Jan 1801 MK - finnes i 1815 tellingen, finner ham ikke ellers. 2. Ferdinand Hinrich, født 1 mars, døpt 18 mars 1803 MK - død 9 aug 1803 3. Heindrich Ferdinandt, født 24 juli, døpt 5 aug 1804 MK - død 15 mai 1811 4. Birgithe Margrethe, født 9 sept, døpt 21 sept 1806 MK - gifter seg 11/4-1847 m. Christian Edvard Harkents, Florvåg, Askøy. 5. Lowise Regine, født 15 sept, døpt 27 sept 1807 MK - død 23 apr 1811 6. Erasmus Gottlieb, født 26 feb, døpt 12 mars 1809 MK - død 1882 7. Louise Regine, født 16 nov, døpt 6 des 1812 MK - lever i 1865 8. Carl Daniel, født 21 jan, døpt 2 feb 1817 MK - er reg. i 1865.I tillegg fant jeg bl. Døde i Bg. 1668-1815 Adolph Friedrich Belling, 16 timer gml., Belling Inspector's søn, død 13 mai 1815.Hilsen Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

I email fra Portugal får jeg nå vite at Carlo Augusto Bellings sønnesønn ble døpt for Filipe Augusto Belling - kan det likevel være Carl August Belling fra Bergen, som får sønnesønnen oppkalt etter sin far, Philip August Belling?Til dere som er langt mer bevandret "udi slektsgranskningen" - finnes det overhodet muligheter til å spore opp dette fra vår kant?Hilsen Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.