Gå til innhold
Arkivverket

[#3598] 1865 telling Trondheim


Gjest Marit B. Brenneng
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit B. Brenneng

Er tellinga for 1865 kompett for Trondheim by og kommunene rundt? Er det flere tellinger etter 1865 og før 1900 som er digitalisert eller registrert med alfabetisk oversikt for Tromdheim by ?I Folketelling for 1865 prøver jeg å finne følgende familie. Paul Jonsen og Marta(Marit) Pedersdatr. (1 barn kjent) Johan Peter Paulsen f. 29,06,1851 dpt 03,08,1851 i Vår Frues kirke. Sønnen Johan bodde i Strandveien 37 Trondheim i 1900 tellinga. Jeg blir veldig glad om noen har tips om hvordan jeg kan finne disse i tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn på Folketellinga 1865 for Trondheim og søker på Fornavn "lik Paul" og Etternavn "begynner på Johns". finner du kun en Paul Johnsen i Trondheim i 1865. Kona heter riktignok Mali, men du finner en sønn som heter Johan. (Tror det riktig familie selv om navnene ikke stemmer helt overens).Folketellinga 1875 er også registrert for Trondheim. Du finner samme familie der. FT 1875 er registrert av RHD. (Bruk denne adressen: 4http://www.rhd.uit.no/folketellinger.html).Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit B. Brenneng

Hei og takk for raskt svar. Jeg har tidligere funnet de to plassene og skrinlagt dem pga navnene. Jeg får igjen ta kirkebøkene og se om det her er rett familie. Hvis det er det har de først brukt Jonsen som etternavn og sønnen senere skiftet til Paulsen, eller var det feil i tellinga. Var det slik at de tok tidligere fast etternavn i byene enn på landsbygda?Hilsen Marit B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I de "større" byene var det relativt vanlig familien tok farens patronym som familienavn, også så tidlig som 1865.At familien brukte Jonsen (eller Johnsen) til etternavn er derfor ikke spesielt originalt. Heller ikke at sønnen Johan senere tok ibruk sitt eget patronym (Paulsen) som sitt etternavn.Folketellingene er egentlig ingen pålitelig kilde med tanke på å verifisere navn. Jeg har sett mange eksempler på at folk har oppgitt sitt daglige, forkortede kallenavn og ikke det virkelige navnet (f.eks. "Lina" for Caroline). Og samtidig må du bare regne med de som i sin tid løp rundt og samlet opplysninger i de forskjellige folketellingene også gjorde feil (hørte, husket og skrev feil). (Det blir heller ikke lettere av at folk i byene "skjulte" seg bak familiefarens patronym).Hvis du har adgang til å sjekke kirkebøkene, giftemål, dåp for barn, er det de riktigste kildene for å verifisere navnene. Hvis det er riktig Mali ( = Marta/Marit), giftet de seg i Selbu?Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.