Gå til innhold
Arkivverket

[#3599] Lovise Marie Olsen Leknæs - født 1845


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Her er en nøtt: Min farmors farmor finner jeg under barnefødsler med ovennevnte navn. Hun var gift med stenhugger August Nicolay Johansson (Født i Stockholms län); de ble viet i 1893. De begynte dog å få barn sammen allerede på tidlig 1880-tall, deriblant min oldefar, Ludvig Franz Alfred og hans tvillingsøster. Og det er det jeg finner. Jeg finner ingenting om hennes opprinnelse. Mulig var hun født i Meland/Hamre, en plass i nærheten av Brakstad, og var da "uekte" (forferdelig begrep), men dette er ikke bekreftet. Kanskje er dette et blindspor? I 1900-tellingen ser jeg at August er oppført med en fru Lucie. Jeg tror dette er samme dame. Takker for all hjelp på denne! Hilsen Siri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Siri.Jeg finner fem barn:Johan August Marius f.20.08.1882 og døpt 12.11.1882 i Korskirken. Ludvig Frants Alfrd og Martha Olufine Marie f.02.02.1884 og døpt 11.05.1884 i Korskirken. Olaf Martin Leonard f.25.06.1886 og døpt 10.10.1886 i Nykirken og Elisa Sofia f.23.08.1888 og døpt 11.09.1888 i Johanneskirken.De bodde da i Strømgaten 33. Ved folketellingen i Bergen 1891 står det at hun er gift og kommer fra Førde i Sunnfjord.Det står det også ved tellingen i 1900.Det snodige er jo at vi finner de gift i 1893 og da står det ganske riktig at hun er fra Læknes i Hammer.Ved fødslene står det uekte på barna i 1882 og 1884 men ikke på de to siste.Det kan stemme med tellingen i 1891 som sier hun er gift.Så du har rett i at dette kan være en liten nøtt.Ved tellingen i Sogn og Fjordane finnes det imidlertid en Lovise Olsdatter 21 år fra Førde i Sunnfjord som tjenestejente på Nedre Standal i Kinn.Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen oppgav Lovise Marie å være født i Førde prestegjeld 15. oktober 1843 som datter av gardbruker Ole Madsen Leknæs. Hun var konfirmert i Førde 30. oktober 1859.Brudgommen oppgav å være sønn av Johannes Larsen, i Wärings sogn i Sverige.I Askvoll bygdebok, Folket III (1987) (side 86) finner vi at Lovise Marie var eldste datter av husmann uten jord og fisker Østen Ole Madsen Leknes (1806-1884) fra Gjelsvik og Martha Kristine Sørensdatter Hestvik (1814-1874).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig giftet Ole Madsen og Martha Kristine Sørensdatter seg 09.07.1843.Brudgommens fødselsår oppgies da å være 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Tusen takk for hjelpen! Finnes det forresten noe tilsvarende arkiv for søk i svenske databaser? Sommerblid hilsen fra Siri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.