Gå til innhold
Arkivverket

[#3617] Ågot Johansen f. 1897 i Namsos


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg søker opplysninger om Ågoot Johansen født 1897 i Namsos. Jeg kan fra 1900-tellingen finne henne sammen med sin mor, Ivara Tellefsen som var født i Namsos 1878. Hvem var Ågoot sin far ? Alle opplysninger om forfedre er av interesse.Mvh,Bjørn Bill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hei Kirkeboken for 1897 er ikke levert på Statsarkivet ennå, så du må nok henvende deg til presten i Namsos. Men jeg har funnet moren, Ivara, født i Namsos. Det fulle navnet er Ivara Kornelia, født 26.05.1878, døpt 14.07.1878, hun er datter av arbeidsmann Martinius Mentsen og hans kone Antonette Mentsen. Disse er født henholdsvis 1840 og 1847. Opplysningene er tatt fra Namsos kirkebok 1874-1886 (768.A07), side 25b, nr. 37. Jeg kan tenke meg at faren til Ågot heter Johan Tellefsen, siden Ågot heter Johansen til etternavn, og siden Ivara heter Tellefsen, da dette ikke er hennes pikenavn. Men dette må du selvfølgelig sjekke nærmere. Lykke til!Mvh, Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Lars,Jeg sjekket folketellingen 1900 for Ivara's foreldre og fant dem boende i Namsos i Rollaugs Gade. Han er der nevnt som Morthinus Mentzen (f. 1840 Inderøen)gift med Anthonnette Mentsen (f. 1847 Beistaden). Ellers bor to barn i samme husholdning, (Sigvard f. 1880 og Otto f. 1887). Dette stemmer svært godt overens med de opplysninger som du Lars gav ovenfor. I en annen husholdning i samme huset bor det en Ivara Johnsen (f. 1878 i Namsos) gift med Andreas Johnsen (f. 1868 i Bergen). De har en sønn Johannes (f. 25.06.1899). Min minstanke går dermed i retning om at dette ikke er den samme som Ivara Tellefsen som jeg var på jakt etter.Mitt spørsmål da blir om at det er døpt to forskjellige med navnet Ivara i Namsos 1878 og hvem som er foreldrene til denne andre ?Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hei igjen, er på ferie akkurat nå, men skal sjekke når jeg er tilbake i Trondheim rundt 20. august. Solfylt hilsen fra Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Sandberg

Tilbake på plass, her følger alle med navn Ivara født i Namsos 1877-79: 1) Ivara Kristine født 18.04.1877, datter av Johan Hansen Smieland og Karoline Olsdatter Bangsund, 2) Ivara Josefine født 04.06.1877, datter av Ole Magnus Iversen og Ragnhild Olsdatter, 3) Ivara Oline født 15.09.1877, datter av Kristoffer Kristoffersen Hoknæs og Martha Pedersdatter, 4) Helga Ivara født 25.04.1878, datter av Edvard Ingebrigtsen Ganæs og Helene Hansdatter, 5) Ivara Angeline født 05.09.1878, uekte datter av sjømann og ungkar TOLLEF Iversen (født 1857)og pike Elen Anna Arntsen fra Levanger (født 1853) Hennes 2. leiermål, hans første, 6) Indianna Ivara født 03.12.1878, datter av Jakob Villiksen og Elen Anna Haagensdatter Spellum og til sist 7) Ivara Albertine født 27.03.1879, datter av Julius Kristensen Sævig og Anna Margrethe Kristiansdatter.Som du ser, har jeg markert nr. 5, siden faren heter Tollef, noe som kan medføre etternavnet Tellefsen, det er svært sannsynlig at det er riktig Ivara og da beklager jeg at jeg har satt deg på feil spor..... Du bør likevel sjekke hos presten hvem som er faren til Ågot for å finne ut om hun er ekte/uekte og farens navn. Lykke til videre!! Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Takk for hjelpen Lars. Den jeg var ute etter var Ivara Angeline. Dersom noen vet noe mer om hennes forfedre eller etterkommere så vil det være fint om Dere tar kontakt slik at vi kan utveksle informasjon.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.