Gå til innhold
Arkivverket

[#3618] Familie Larsen som bodde på ytre Morvik, Bergen i


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Søker etter familie som het Larsen som bodde på Morvik i 1940.15 juli 1940 gikk bergingsdamperen "Draugen" på to miner i badeviken i ytre Morvik i nærheten av Sunnfjordheimen. 4 personer ble reddet av to tenåringsjenter. Jeg søker etter en familie Larsen som visstnok skal vite noe om ulykken og hvem disse to jentene var.Tellevik kystfort skal holde en minnestund på fortet for de som omkom og en av de ovelevende kommer fra Amerika. De to livredderne skal også innviteres bare man visste hvem de var.Det haster!minnestunden skal holdes 18 august i år. Er det noen som kjenner en familie Larsen under krigen i ytre Morvik eller noe om ulykken så send meg en mail. eksavjord@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Pussig sammentreff, saken er omtalt i Bergens Tidende i dag på side 22. (Navnesiden) Her er den ene (Dagny Aasmul) av de to livredderne av bildet. Vet ikke hva som har vekket din interesse for saken. Har vi slektninger der ? Det er journalist Kjærtan Mæstad som har saken. Du kan jo prøve og maile han på: kjartan.maestad@bergens-tidende.noHilsen Jostein, (PS. Takk for mailen, og til lykke som nybakt bestemor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Jostein! Jeg burde jo skrevet at det har stått i Bergens Tidende.Jo, grunnen til at jeg er interessert er at navnet Hall er blirr nevnt av mange som var til stede da det skjedde. En som overlevde ulykken har nevt at det var to tenåringsjenter som reddet han. I artikkelen i B.T i går sto det at det var en gutt og jente som denne Åsmul reddet. ( jeg kjenner denne damen ) Jeg har vært i kontakt med Mjelde i stiftelsen Og prøvd å finne mange av de som bodde rundt omkring der i den tiden. Ulykken skjedde rett vedsiden av kaien vår.Og det er bare en familie som het Hall på den tiden.Jeg vet min mor så på da båten gikk på minen. Og at hun har sagt det var en fryktelig opplevelse. Men var hun med og reddet noen.Hun var 17 år under krigen : men hvorfor har hun aldri fortalt oss noe mer om ulykken.De tror det har vært flere livreddere.Jeg sender deg en mail i kveld for å fortelle deg mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.