Gå til innhold
Arkivverket

[#3622] Fra Lie, Samnanger til Børøen, Finnås 1848


Gjest Lillian Koehler
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Koehler

Jeg leter etter Magdela Johannesdtr. som giftet seg med Jens Olavs. Lie (sønn av Olav Johannes. Lie og Brita Jensdtr. Lie), f. 1806 i Samnanger. Eldste barn, Brita, ble f. 1835 på Lie. Er det noen som kjenner til dette giftermålet?Jens kjøpte bruket i 1833, men skal ha flyttet med fam. til Finnås i 1848. I folketellingen for 1865 finner jeg en Jens Ols. fra Os pr.gj. som er gårdbr/selveier på Børøen, Finnås, 61 år med kone Anna Knudsdtr., 37 år, også fra Os.Eldste barn i denne fam. er Engel N. Jens., 21 år, f. i Os pr.gj. Kan dette kanskje være Jens' sønn Ingjald f. ca 1846? Dersom jeg har funnet riktig Jens Ols. i 1865 og Anna Knudsdtr. er kone nr.2, hører Ingjald til første eller annet ekteskap?Mvh Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

I bygdebok for Samnanger av Nils Lauvskard, står på side 278 at Jens Olavsson Lid var gift 1834 med Magdela Johannesdtr. Trengereide? Barna er Brita, f. 1835, Johannes, f. 1838, Olav, f. 1841, Ingjald, f.1846. DEt står at han flytter med familien til Finnås i 1848. Skulle da tro at første kone framdeles lever. Siden det er spørsmåltegn etter Trengereide må dette sjekkes opp mot en av Haus-bøkene. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jens Olavson og Magdalena Johannesdatter giftet seg i Os 26.10.1834.Din teori om fam. i 1865 kan godt stemme.Engel skal være født i Os , mens de to andre barna er født i Finnås.Alderen på Anna tilsier at hun neppe er Engels mor,og dessuten er det rikrig at man kan se navnet Engel skrevet som Ingjald mange ganger.Jeg ville ha sjekket kirkebøkene for Finnås om Jens giftet seg med Anna der mellom 1848 og 1860 og om du kan finne dødsfallet til Magdalena i samme periode. Dersom du ser i kirkeboken for Os vedr. giftermålet i 1834 burde du kunne finne Magdalenas far nevnt der. Med vennlig hilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jens Olsen Lie flyttet til Finnås i 1848 da han kjøpte gården Børøy på Bømlo.Han eide gården til 1866 da han solgte den.Magdalena(Malene) Johannesdatter døde I Finnås i 1862.Jens giftet seg på nytt med Anne Knutsdatter,Tveit i Samnanger.Hun flyttet til Haugesund i 1903.Jens og Malene hadde disse barna:Johannes f.1838 gift med Anna Omundsdatter,Kika,Fjeldberg de bodde på Børøy.Ola f.1840 - d.1924 gift med Serine Bårdsdatter,Totland, de bodde på Børøy . Engjel f.1845 -d.1870 i Antwerpen.Nils Engjel f.1848 bodde på Sikje under Vorneset.Marta f.1852-d.1867 Malene skal være født på Trengereid. Med vennlig hilsen Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Jeg må frem på igjen. Johannes Jensen f. 1838 som gifter seg med Anna Omundsdtr. fra Kika. (Jeg har henne reg. som Annaniasen, men også fra Kika). I 1865 finner jeg fam. i KK landsogn i Bg. I 1875 er fam. registrert under navnet Johnsen i Øvre Blekevei 31. Men etter den tid er de "borte". Flyttet de til Børøy etter 1875? Er det noen av dere som har mer om disse to som er mine tippoldeforeldre?Mvh Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helga Kallevik

I følge Bømlo Bygdebok bind IV budde Johannes Jensen Børøy (f.ikr.1838 og gift med Anna Omundsdatter Kika, Fjellberg f. ikr. 1841)ei kort tid i Børøyno. Barn som er kjende var Madel Kristine f. 1864. Johannes budde ei kort tid i Børøyno og flytta deretter bort.Han var sjømann og kom vekk i Sør-Amerika.Skipet stranda på eit sandrev. Johannes og ein annan av mannskapet skulle symja til lands. Straumen tok Johannes så han drukna. (dette er det eg kan finna om han i bygdeboka for Bømlo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lillian Koehler

Jeg leter fremdeles etter Magdela (Malene) Johannesd. og prøver meg igjen.Jens Olsen Lid 1806-1871 gifter seg 1834 med Magdela Johannesdtr. ukjent f.år, død 1862 som ifølge Lauvskards Samnanger bok visstnok skal være fra Trengereide. (Har fått råd om å sjekke Haus-bøkene, men har ikke rukket så langt ennå.) Jeg håper at jeg kanskje har funnet løsningen og hører gjerne kommentarer osv fra andre eller om noen kan av/bekrefte :-)Jens og Magdelas barn var:Brita Johannes Olav (Ole) Ingjald (Engel) Nils MartaJens' foreldre var Olav (Ole) Johannesson Lid og Brita Jensdotter Lid.På Trengereide klarte jeg ikke å finne noen Magdela Johannesdtr., men jeg fant Johannes Nilss. Våga 1790-1822 g. 1818 Marta Ingjald/Engelsen Utskot 1797-1844. Marta giftet seg i 1824 med Anders Andersson Trengereide og fikk fire sønner med ham, men Lauvskard nevner ingen barn i Johannes Våga og Marta Utskots ekteskap. Behøver det bety at de ikke fikk barn?Martas Ingjaldsd. Utskot foreldre var Engel/Ingjald Hanss. Utskot og Marita Jonsd. Holdhus. (Anders Andersson Trengereide lånte penger av Engel Hanss. Utskot). Martas farmor var forresten Magdela Ingjaldsd. Eikeland.Kan det være slik at Johannes Nilss. Våga og Marta Ingjaldsd. Utskot fikk barn, Magdela Johannesdtr. og at hennes mor senere giftet seg igjen med Anders Andersson Trengereide og ble boende der og slik havner Magdela på Trengereide eller er det bare ønsketenking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Lillian.Har du sjekket kirkeboken for Os vedr. giftemålet til Jens og Magdalena?Så sent som i 1834 buurde fedrenes navn og brud/brudgoms føde/oppholdssted være notert i kirkeboka.Det burde kunne fortelle deg mer om hvem denne Magdalena var , og hvor hun kom fra.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er lenge siden denne traaden var oppe, men jeg snublet over de samme folka da jeg holdt paa og sette opp sösken til mine aner. Tror nok at den hypotesen din er rett Lillian: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220368861&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Dette er jo utdrag fra kirkebok og skulle vel være rett, da vil det si at Marta hadde en datter för hun ble oppigjen gift.Men jeg har funnet en feil i bygdeboka med hensyn til Brita Jensdtr Lid. som ble gift i 1802 med Olav Johannesson, han er vel heller fra Fröland tenker jeg, der staar hun og som gift med han. Og jeg finner dem som gifte i digitalarkivet, da staar han og som Fröland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Jeg var litt kjapp der :-) Magdela (Malene) Johannesdtr Trengereide ble døpt 1/3-1818, født på Utskot av foreldre Johannes Nils. Waage (1790-1822) og Marta Engelsd. Udskot (1797-1844).De giftet seg 2/7-1818. I 1824 giftet Marta seg igjen med Anders Anders Trengereide. Da Magdela ble konfirmert var hun 14 3/4 år og døpested er satt til Trengereide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tenkte nok det var rette person. Det blir en god del mangler i bygdeboka etter hvert. Jeg har vært ute for en liknende historie selv hvor barn av første ekteskap ikke var kommet med i bygdeboka: datter til Lars Torsteinsson Langeland og Synneve Olavsdtr Forsmark (Ziri/Sigrid Larsdtr Tveit 1729-1798) Det hadde vært artig om vi kunne ha sendt det vi vet til et spesifikt sted slik at det ble tatt med som retting en gang i fremtiden dersom boka kommer ut igjen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Koehler

Jeg ser jeg overså det siste spørsmålet ditt om Anna Knutsdtr. Hun er datter av Knut Knutsen Tysse og Anna Bårdsdtr Tveit. Hun ble konfirmert i 1843 og der er dåpsdato nevnt 25 febr. 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så var både Anna og Jens tremenninger til mine aner. Hun er heller ikke kommet med i bygdeboka, der står det bare 4 barn på Knut Knutsson og Anna Baardsdtr.Takk for opplysningen, Lillianmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.