Gå til innhold
Arkivverket

[#3625] Steinkjer/Namsos, familien Survik/Sørvik/Karlsen


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Jeg gjør et siste, desperat forsøk i håp om at noen kan fortelle meg noe om min svigermors mormor og hennes familie, spesielt da dennes mor.Signe Susanne Karlsen ble født 15.05.1902 (død 1968), sannsynligvis i Survik på Otterøya, som etter alt å dømme skal tilhøre Fosnes prestegjeld. Problemet er at hjelpsomme mennesker har kikket igjennom denne kirkeboken, og ikke funnet henne. Nå ble dette gjort under tidspress, så jeg vet ikke om man kan ha oversett henne, eller om hun rett og slett ikke er født her.Signe giftet seg i 1921, sannsynligvis i Namsos, med Hjalmar Blikeng (1899-1979).Personen jeg mener var Signes far ble i alle fall født i Fosnes: Karl Andreassen Sørvik (f.1878), og hans foredre Andreas Kristiansen Sørvik (f.1846) og Karen Birgitte Iversdatter Dun (f.1845).Signes mor het Marie Lovise og var visstnok født i Steinkjer. Den eneste Marie Lovise jeg fant var født i 1889, og ville da i så fall ha blitt mor i 13-årsalderen. Selv om jeg nærer en viss sunn mistro mot enkelte årstall oppgitt i FT, tviler jeg på at spriket er så stort som dette. Dessuten skal Marie L. ha vært mer eller mindre jevngammel med sin ektemann, eventuelt et par år yngre. Basert på dette står jeg igjen med åtte aktuelle Marie'r, og kun to hvis jeg regner fødested Steinkjer som sikkert. Allikevel er det vanskelig å få fastsatt hvem av disse som kan være 'min' Marie. Er det noen som har anledning til å hjelpe? Jeg ville være svært takknemlig!Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Signe Susanne var født i Vik sogn i Fosnes, den 14.05.1902 og var døpt samme sted 29.06.1902. Hun var datter av jordarbeider Karolius Karlsen f.1866 og hustruen Lovise Marie Hansdatter f. 1857. Deres bosted er Viken. (Tatt fra kirkebok for Fosnes - Vik sogn (774.A02) 1887-1903, s. 79b, nr. 20).Signe Susanne Karlsen ble konfirmert 02.09.1917 i Vik. Det er oppgitt samme fødselsdato og dåpsdato som nevnt over. Fødestedet er Viken og bosted i 1917 er Survik. Foreldre er Karolius Karlsen og Lovise Marie Hansdatter, Signe fikk forresten Meget godt i kristendomskunnskap. (Tatt fra klokkerbok for Fosnes - Vik sogn (774. C02) 1910-1934, s. 147b, nr. 24)Både Karolius Karlsen og Lovise Marie Hansdatter finner du på gården Aarvik i FT 1900 i Fosnes, de har da en sønn også.Håper dette hjelper deg i riktig retning. Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Tusen, tusen hjertelig takk!!! Du har nettopp fylt det siste hullet i min samboers komplette familietre i direkte linje over seks generasjoner. Ikke det største treet, kanskje, men det skal brukes i en spesiell anledning om ei ukes tid, og jeg begynte å gi opp håpet om en løsning i denne omgang. Igjen, helt fantastisk!Med vennlig hilsen Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.