Gå til innhold
Arkivverket

[#3636] FT1900 - Er det mulig å være på 2 steder??


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg har samme familie på 2 forskjellige steder ved FT1900. Er det mulig? Familien Aksel Riiser på Sorgenfri i Ø.Aker og Axel Riser i Trondhjemsvn. 129 i Kristiania. Er det noen som har vært borti dette før?? Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Ingjerd! Åjada. Jeg hadde en som var 2 steder i Sandefjord... Han var hybelboer på det ene stedet, men på besøk hos faren på det andre... Kanskje dine akkurat hadde flyttet, og han som skrev skjemaet ikke visste noe?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man har i de "moderne" folketellingene pleid å ta med "midlertidig tilstedeværende", og "midlertidig fraværende" - og disse skal da alle være å finne to ganger. Og det blir fort en prosent eller to av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Eksempel fra FT 1875 for Kristiania: Der finner man Gunerius Ingebrigtsen og familie (hustru Janna + (ste-)barn Carl Oscar, Gustav Albert og Hulda Emilie) med adresse Krogen 10. Samtidig finner man også Gunerius Engebretsen med hustru Johanne og barna Oscar, Albert og Emilie i Krogen 9.Det er faktisk de samme personene.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Takk til alle for svar! Det er greit at de kan være oppført flere steder - det har jeg opplevd tidligere, men da var det anført at de var "midlertidig tilstede" eller "midlertidig fraværende". Det er ikke tilfelle her. Det kan være selvsagt, at hvis skjemaet ble ført noen dager etter den dato FT skal gjelde for (31. desember 1900), kan det være at den som førte dem opp på det ene stedet ikke husket helt om de flyttet før eller etter denne dato, men at den som førte på det andre stedet, mente noe annet. Det kan jo være mulig. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kan det være så enkelt at Tr. veien 129 og Sorgenfri er samme adresse, og at det var på grensen av Østre Aker og Oslo i 1901, Østre aker innlemmet i Oslo vel 48-49. Vedkommende kan være registret to ganger. Litt lenger ned krysser i alle fall Sorgenfrigata Trondheimsveien, ca. nr. 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Kristian. Takk for svar! Det har jeg faktisk ikke tenkt på - den løsningen du kommer med der. Faktisk så står det en anmerkning ved det notat gjort på Trondheimsvn. 129 "Akers kommune". Jeg skal se litt på det der. Det er rart, vet du, men noen finner jeg overhodet ikke i 1900 - enda jeg vet dem lever - andre finner jeg "for mange ganger". Hmmm... Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiIngjerd Vet ikke om du har bruk for det nå, men jeg har selv bladd i bøkene på Oslo bymuseum og funnet at de flest hus i Aker herred hadde navn. Især gjelder det langs Trondheimsveien og på løkkene inne i sentrum av det som i 1925 ble Oslo. Selv bor jeg i mellemgaten i folketellingen fra 1900. Det er derfor stor sannsynlighet for at det du har er samme adresse. Du kan enkelt sjekke det på bymuseet. Betjeningen er flnke til å rettlede deg dersom de ikke har for mye å gjøre. Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Oldervoll Beklager at det var feil i mitt innlegg. Jeg trodde det kon opp automatisk når jeg sendte fra min adresse. Lover å skjerpe meg og underskriver nå med fullt navn: Ellinor Lie E-post ellinor@lie.nu så får jeg se hvordan det blir når det kommer opp på skjermen. Jeg har akkurat funnet denne siden og er temmelig grønn på nettet så vennligst ikke drep meg med en gang jeg prøver å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.