Gå til innhold
Arkivverket
Leif Biberg Kristensen

Østre Porsgrunn 1801 - «hendes mand lars nielsen paa qvæsthuuset i københavn»

Recommended Posts

Leif Biberg Kristensen

Jeg finner en familie på denne lenka hvor den 43 år gamle Anne Maria Olsdatter står oppført som losjerende med 5 barn, «hendes mand lars nielsen paa qvæsthuuset i københavn». Jeg kan ikke huske å ha vært borti dette «qvæsthuuset» før, men jeg antar at det er en straffeanstalt.

Denne familien ser ikke ut til å komme fra Porsgrunn, men den yngste dattera er døpt der: Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 2 (Østsida 1764-1814). Døpte side 246-247. 03.03.1799: Lars Nielsen og Anne Maria Olsdatters barn Karen Kirstine. Faddere: pigen Kirsten Erichsdatter, pigen Ellen Rasmusdatter, Gunder Jacobsen, Peder Andersen, Thor Jensen Berg, Niels Ougensen.

Jeg lurer altså på om det er mulig å finne Lars Nielsen på dette «qvæsthuuset», og for det andre om det er noen som vet mer om denne familien?

Redigert: Jeg ser på dansk Wikipedia at dette «Kvæsthuset» var et marinehospital.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Fant noe på Wikipedia om kvæsthus i København.

Ladegården ved Ladegårdsåen og Sankt Jørgens Sø i København var opprinnelig en avlsgård ... og i 1710 ble den innrettet til kvæsthus (krigshospital). ...

http://no.wikipedia.org/wiki/Ladeg%C3%A5rden_(K%C3%B8benhavn)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Det ser ut som det var to «Kvæsthus» i København, og begge ser ut til å stå der fortsatt. Google har noen fine bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.