Gå til innhold
Arkivverket

[#3643] carl Olsen f 16-2-1864 gjemt hvor i 1865-tellingen


Gjest tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askerøi

hvor godt kunne en 1-2 åring gjemme seg under folketellingen i 1865? Jeg finner Carl Olsen i tellingen fra 1900 i Kristiania. Her er oppgitt Modum som fødested. Ved søk i Modum 1865 finner jeg en Carl AUGUST Olsen 1 år, men verken fyrens vielsespapirer eller noe annet antyder at "min" Carl har hatt noe mellomnavn. Altså er det (sannsynligvis) en annen person. På landsomfattende søk får jeg heller ikke treff (såvidt jeg kan se, men datamengden blir jo anseelig med et så originalt navn). Så hvor var smårollingen i 1865??? Takknemlig for all hjelp. (Jeg kjenner ikke hans foreldres navn så jeg kan ikke søke på det...) mvh tom askeroi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Tom! At en person er "borte" i en eller annen folketelling har jeg vært utsatt for mange ganger. Enten oppholder de seg i et område hvor listene senere har blitt borte, men som regel er de der. Det er bare det at navn, fødested eller alder har blitt feilskrevet, forenklet eller på annen måte forvansket. Angående Carl ser det jo ut til at du har informasjon nok til å nærme deg problemet fra mange kanter; siden du har full fødselsdato og oppgitt fødested i 1900, kan du jo se om du finner ham døpt. Fra vielsesnotatet burde du vel forresten kunne få rede på så vel farens navn, som fødested og hvor/når gutten i sin tid ble konfirmert. Så kan du jo finne morens navn også gjennom denne inførselen. Dersom fødestedet ikke stemmer overens i kildene, er min erfaring at det oftere er riktig oppført ved en konfirmasjon enn f.eks. ved en vielse. Flere gangr har jeg sett et tilsynelatende riv ruskende galt fødested ved giftermål, som senere har vist seg å være stedet de har fått attest fra i forkant av vielsen, men altså ikke plassen de kom til verden. Håper du finner "din" Carl! Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei, Marius og takk for tipsene. Jeg burde selvfølgelig fortalt at fyren ikke sto i statskirken men en "sekt" som het noe sånt som den Katolsk-Apostoliske menighet i Kristiania og Drammen. Og i dens "kirkebok" står kun "ungkar Carl Olsen opphold Kristiania" ved vielsen i 1894. Derimot står brudens far oppgitt, men ellers ingen matnyttige opplysninger. Kanskje barnet var på misjonsmarken i 1865? Men en kan jo håpe at noen kjenner til fyren eller menigheten? Med vennlig hilsen Tom Askerøi. Og nok en gang takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Tom! Dette er ingen "sekt" som du skriver, men rett og slett en av den "normale" romerskkatolskes menigheter her i landet. Jeg har selv hatt god erfaring med disses ofte meget nøyaktige kirkebokføring. Blant annet er det vel ingen jeg har bedre greier på flyttingene til enn nettopp katolikkene mine. Dette kommer av at de meldte seg ut av menigheten der de bodde og inn i den nærmeste dit de flyttet, etter hva jeg kan forstå, absolutt helt konsekvent. Siden du ikke finner mer i den katolske kirkebokens vielsesnotat, er mitt tips at du leter etter Carls innflyttelse/innmelding til menigheten. Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Marius. Jeg ER takknemlig for din hjelp, men i tilfelle andre skulle komme borti "Den katolsk-Apostoliske menighet..." så må jeg nesten få korrigere deg. Det var IKKE en katolsk menighet. Det var en (nokså) kortlivete "Jesus-kommer-igjen-i-vår-tid" dissentermenighet. Bevegelsen spredte seg fra England til bl a Kristiania+Drammen, Bergen og Århus. Men da alle stifterne var døde (uten at Jesus hadde kommet igjen) sluttet menighetene å oppta nye medlemmer i påvente av en "åpenbaring". Og før 1962 var menigheten i Oslo+Drammen forlengst "avgått ved døden". Menigheten i Bergen sang på siste verset. Når menigheten i Århus og evt andre steder forsvant skal være usagt. Men ingen av dem finnes idag. Tre kirkebøker 1877-1942 er oppbevart, en i Riksarkivet i Oslo og to i Kongsberg. Og såvidt jeg kan se, ble både faddere og forlovere hentet internt i menigheten, så det er heller ingen hjelp med slekta å få på den måten... Med vennlig hilsen Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk for oppklaring. Når en lærer seg en ny ting om dagen har den ikke vært bortkastet, er det ikke slik man sier :-) Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til Tom Askerøi fra meg også! Da RHD's del av FT1900 for Kristiania kom i Digitalarkivet oppdaget jeg at min oldefars bror og hans familie var medlemmer av den Katolsk-Apostoliske menigheten (først i Drammen og siden i Kristiania (RHD hadde ikke disse tilleggsopplysningene).Har nemlig hatt problemer med å finne dåp og konfirmasjon for de yngre barna som ble født på 1880-tallet. Nå vet jeg hvor jeg skal lete!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Huggelig å være til hjelp for noen. Her kommer bare et lite PS: Kopi av nevnte kirkebøker finnes på Deichmanske bibliotek her i Oslo. Her fant jeg "min" Carl Olsen i listen over nye medlemmer 1882/83. Heller ikke her er oppgitt noen foreldre (men de kan selvfølgelig stå i den allikevel når jeg ikke kjenner deres navn...) eller noen mellomnavn. Men det kan jo bety at han er døpt i en "vanlig" kirke (i Modum f eks), så det får jeg sjekke ut når Riksarkivet begynner med lørdagsåpent igjen til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Agnes Eide- kona har en en annen angivelse av fødested - Krødsherad. Forøvrig var kirka protestantisk til tross for navnet, men som Tom nevner døde den ut fordi det ikke kunne utnevnes nye "apostler". Medlemmene hadde retttigheten i statskirken som en rekke andre protestantiske frikirker har. Menigheten i Oslo døde nok ut senere enn 1962. Min svigermor, Gudrun Bodil Askerøi Eide var på en søndagsmiddag hos oss rundt 1975, og hun kom da fra en gudstjeneste i menigheten (om jeg ikke husker feil) som forøvrig hadde sitt tilholdssted i Tor Olsens gate i Oslo, forøvrig like ved St. Olavs kirke, den katolske kirke i Oslo. Kona har nevnt at det fantes en del papirer som var oppbevart i familien, men kontakt henne om det, så vidt jeg husker har du e-mail adressen vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Et apropos: Carl var vel inngiftet i menigheten. Jeg antar at den kom til Norge med svigerfaren Jens Bødtcher Pape f. 1844, hvilket betyr at Carls foreldre knapt har vært medlemmer at menigheten.Har du forøvrig boka: "Den fynske slekt HASTRUP" ?Har du sjekket noe om Carls svigermor Andrea Holm?Apropos II: Jens som var en av "våre nye landsmenn" på 1800-tallet startet forøvrig bryggeri i Drammen, tiltross for sin dype religiøsitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Kristian jeg har mailet deg direkte for å forklare hvordan jeg vet at menigheten var borte i 1962, grunnen hører ikke hjemme her grunnet personvernet, men jeg kan forsikre alle at så var tilfellet. Carl var som nevnt medlem av menigheten fra 1882/83 og hans senere kone og svigerfar kom hit til landet i 1890. Så han kom altså ikke hit med dem. Jeg så også det parodiske i å starte bryggeri for en så religiøs mann som Carls svigerfar, men faktum er at han brygget alkoholFRITT - og annonserte med at det gikk an å leske seg uten alkohol! (Ganske originalt på 1890-tallet skulle jeg tro - er det noen som kjenner til noe lignende?)Jeg kjenner boken du nevner - men den sier intet om Carl's opphav. Ja den nevner ikke engang at han opprinnelig het Olsen, så det er intet å hente der. Ei heller i Carl Johan Pape's "Stamtavle over Johan Bendix Pape..."Men det er morsomst å forske selv. Og det har jeg gjordt på Carls svigermor som du nevner. Hun kom altså hit til landet i 1890, men hennes farmors far var faktisk sogneprest i Skedsmo(!) Niels Høegh... Men det er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bare et lite PS: Kanskje Carl var født i Krødsherad som Kristian skriver. Men det er ingen med hans navn der uansett stavemåte i 1865 såvidt jeg kan se, så heller ikke det hjalp meg noe videre. dessverre... Men takk allikevel!! Mvh Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tom askeroi

hei Kristian Omsider forsto jeg hva du mener med "inngiftet i menigheten" og at den kom til Norge med svigerfaren. Men som det fremgår av tidligere innlegg så var menigheten her i hvert fall i 1877. Svigerfaren kom ikke hit til landet før i 1890 (og han og et par døtre meldte seg nokså umiddelbart inn), mens Carl altså hadde vært medlem fra 1882/83. Hans bosted var da Kristiania, mens svigerfamiliens var Drammen, så det må ha vært i menigheten Carl og kona Agnes traff hverandre... mvh Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg skulle gjerne ha briljert med å vite hvor Askerøi-navnet kommer fra, men --- nei. Ifølge overleveringene til meg er det "tatt ut av luften" og "var ledig". Hvor Agnes og Carl fant det hen har jeg aldri hørt. Dessverre. Det eneste jeg kan si i den forbindelse er at det dukket opp sent, paret står oppført med navnet Olsen i "Oslo Adressekalender" t.o.m. 1922. Men OBS! eldste sønn tok ikke Askerøi-navnet. Han hadde vel da forlengst etablert seg som Carl WILMAR... Men hvor finner jeg 1-2 åringen Carl Olsen i Folketellingen 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sandberg

Hei Tom. Veit ikke om dette er den rette, men det er jo en mulighet. I Ft 1865, Buskerud, fant jeg en Carl Andersen, f.: 1864 i Modum.Hans far het Anders Olsen. Jeg har opplevd at mine forfedre har farens etternavn i seinere tellinger, og ikke farens fornavn som de kanskje hadde i 1865. Så Carl Andersen kan ha blitt til Carl Olsen! Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk, Marianne. DEN skal jeg jobbe videre med... (Jeg har riktignok vært inne på muligheten, men har selv kun kommet over det som et "byfenomen" men hvorfor ikke i Buskerud. Takk, Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.