Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anita Odberg

[#3645] NOS ELLER NOSS- NAVN - BUSKERUD

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

En av mine forfedre (f.1859) skriver seg Nos (Noss) til etternavn i 1888. Han skal opprinnelig være i fra Drammensdistriktet. Er det noen som kan kjenne muligheter for opprinnelse av dette navnet i dette området eller omegn? På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Erik Boye

Vel det var (er!) flere med det navn fra Ål i Hallingdal. Bl.a. var det fler gårder med varianter av Arnegaard Nos(s). Mange fra dette distriktet reiste nedover til nedre Buskerud, særlig fra midten av 1800 og utover. Bl.a. en av mine oldefedre -Asgrimsplass-. Titt litt mer i bl.a. Folketellingene, Olaf Rygh, RHD matrikkel 1886, og hjemmesidene til Thor Twarberg fra Ål, som holder på med en ny bygdebok.Det var også en gård! med navnet Nos i Nordre Bergenhus, mener jeg og huske.Mvh Bjørn Erik Boye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anita Odberg

Takk for hjelpen. Prøver stedene du nevnte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johnny Nord

Nos/Noss er et gardsnavn i Nordre Bergenhus. Du finn det i kirkebøkene for Indre Holmedal. Kommunen er nå Gaular. mvh Johnny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Halvor Aaby

Det er også et lite bruk i Sigdal i Buskerud som heter Noss. Det kan være at noen i familien som bodde der fra ca 1860 brukte Noss som slektsnavn. Med hilsen Halvor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anita Odberg

Takker igjen for all hjelp. Leter..............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.