Gå til innhold
Arkivverket

[#3645] NOS ELLER NOSS- NAVN - BUSKERUD


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

En av mine forfedre (f.1859) skriver seg Nos (Noss) til etternavn i 1888. Han skal opprinnelig være i fra Drammensdistriktet. Er det noen som kan kjenne muligheter for opprinnelse av dette navnet i dette området eller omegn? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Erik Boye

Vel det var (er!) flere med det navn fra Ål i Hallingdal. Bl.a. var det fler gårder med varianter av Arnegaard Nos(s). Mange fra dette distriktet reiste nedover til nedre Buskerud, særlig fra midten av 1800 og utover. Bl.a. en av mine oldefedre -Asgrimsplass-. Titt litt mer i bl.a. Folketellingene, Olaf Rygh, RHD matrikkel 1886, og hjemmesidene til Thor Twarberg fra Ål, som holder på med en ny bygdebok.Det var også en gård! med navnet Nos i Nordre Bergenhus, mener jeg og huske.Mvh Bjørn Erik Boye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Nord

Nos/Noss er et gardsnavn i Nordre Bergenhus. Du finn det i kirkebøkene for Indre Holmedal. Kommunen er nå Gaular. mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er også et lite bruk i Sigdal i Buskerud som heter Noss. Det kan være at noen i familien som bodde der fra ca 1860 brukte Noss som slektsnavn. Med hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.