Gå til innhold
Arkivverket

[#3646] Bergit ...?, født på Kongsberg 9.7.1856


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Finnes det noen som har rask tilgang til kirkebøkene for Kongsberg for det aktuelle året og som kan hjelpe meg med foreldre til denne Bergit?Trolig har både Bergit og foreldrene emigrert. Hun giftet seg ihvertfall med Nikolai Nilsen Rushfeldt (f.1834 i Vadsø) i Hawley, Minnesota i 1882. Hun var hans kone #2.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Kjell.Jeg var en kjapp tur innom kirkebøkene for Kongsberg kirke. Der var det ingen Bergit'er eller lignende navn som var døpt hverken i 1855-56 eller 57.Det må nok ha vært i en annen kirke.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for hjelpen! Egentlig har jeg et etternavn på damen også, men det er så snålt at jeg regnet med at det ikke hadde noen verdi på denne siden av Atlanteren.Men som det sies, blinde høner finner også korn...Vha. en sirlig sortering og valg av søkekriterier blant emigranter over Kristiania, fant jeg i 1881 Bergit Herbrandsen (trolig Olsdatter i FT1865) og hennes familie fra Flesberg med Hawley, Minnesota som mål. Ettersom hennes alder i 1881 stemmer på et par år nær og resten faller så pent på plass, tror jeg det er riktig person.Men takk uansett!Hvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Det er mulig du har kommet i mål allerede, men jeg sitter f.t. med bygdebøkene for Flesberg. FT1865 har en Berit Olsd. ca 9år i 1865 under Kampestad i Lyngdal sokn, datter av Ola Ols. og Jøran Olsd. I bygdeboka finnes disse igjen under Gnr91 bnr 3 Buserud, (91 er Kampestad. Der står det at de dro til Amerika, bind IV side 333. Hvis du tror det er disse det dreier seg om kan jeg godt sende deg mer av det som står der. Hvis du har et annet gårdsnavn på angjeldende så si ifra så kan jeg undersøke. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tror jeg har kommet i mål, ihvertfall mhp. å identifisere personene. Ole Herbrandsen og familie fant jeg igjen på plassen Berg i Rollag i FT1865. Emigrantlisten fra 1881 sier imidlertid at familien hadde Flesberg som siste oppholdssted før de reiste.Hyggelig hvis du kan se om du finner noe, men ikke bruk for mye tid! (Planlegger eget besøk til Drammen bibliotek der de har bygdebøkene for både Flesberg og Rollag).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Kjell.Om du tenker på å bruke leseapparater for å se i kirkebøker på Drammen Folkebibliotek lønner det seg å bestille noen dager i forkant. Biblioteket har fortsatt sommertid med kun en dag som er kveldsåpent til kl.1930 , som er mandag. Ellers er åpniingstiden 10-1600. Lørdager stengt. Jeg tror de begynner med vanlig åpningstid, ca. når skolen startet igjen.Jeg mener å huske at det var noen som het Hamberg, som bodde oppe i Konnerudveien ( på Øvre Strøm i gamle Skoger) på 1950 tallet, kan det ha vært noen i din familie??mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.