Gå til innhold
Arkivverket

[#3647] Lars Johannessen, Gresby, Furnes


Gjest Grete K. Hvidsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete K. Hvidsten

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til min oldefar Lars Johannessen født 10.10.1844 på Gjerlangeeie under Gresby, tidligere Furnes kommune. Han ble gift med Mari Hansdtr, født 1848 i Fåvang - død 8.2.1909 i Vang, den 15.3.1871 i Stor-Elvdal. De fikk 8 barn, ett er født i Ringebu, de syv andre i Vang. Han døde 19.2.1921 på Grønsvebakken under Flakstad i Vang. Maris aner har jeg funnet i boken "Nedlagde heimar i Ringebu" og i folketellingene. Kun Lars Johannessens vielse er funnet i familysearch. Jeg har Furnes bygdebok, men den har ikke hjulet meg her. Gjerlangeeie er ukjent for slekta i Furnes, må ha vært en husmannsplass av kort varighet. Datteren til Lars, Ragna Larsen født 27.11.1880, reiste til Amerika. Hun er registrert i folketellingen for 1900 i Kristiania. Mars 1912 gifter hun seg med Ira Porter i Tacoma i staten Washington - død 1962. Hun må ha reist mellom 1900 - 1912. Jeg har ikke funnet utreisedato. Kan noen hjelpe? Takker for all hjelp.Hilsen Grete K. Hvidsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Det må være en liten "navneforvirring" i ditt spørsmål. "Gjerlangeie" er ant. Gjerlaugeie en plass under gården Gjerlu (slik det skrives idag). Gjerlu ligger på østsida, mens Græsby ligger på vestsida av Høsbjørkampen i Furnes. Det er ca. 3-4 km mellom disse, men Gjerlu kan selvsagt allikevel ha hatt en husmannsplass i nærheten av Græsby. Jeg har ikke tilgang til kirkeboka her jeg nå sitter, men det kan være mulig å få noe hjelp ved henvendelse til Hedmark Slektshistorielag. Med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.