Gå til innhold
Arkivverket

[#3653] Krog-familien i Borre


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Finnes det noen som i sin slektsforskning har vært borte i familien Krog i Borre, Vestfold? Den første jeg kan se direkte/indirekte bruker navnet er Ole Pedersen Krog som var død før 1760. Han kommer fra Vegge i Borre, og hvor han har sitt slektsnavn fra har jeg ikke klart å finne ut. Av hans etterslekt benyttes navnet i et par-tre generasjoner, også på spinnesiden, før det igjen ser ut til å forsvinne. Derimot "fastlåses" navnet Iversen som slektsnavn før vanlig var for mennesker som blant annet livnærte seg som husmenn. Har selv en del som jeg gjerne bidrar med dersom noen er interessert, men skulle gjerne visst mer. Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baard I Freberg

Jeg har ikke sett navnet Krog. Vegge gård står imidlertid omtalt i Borre bygdebok,og der er kanskje noe,- men den har du vel lest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Baard! Takk for tipset. Jo, jeg har nok lest det som står under Vegge. Det har seg slik at den Ole Pedersen du der finner omtalt som sønn av Peder Olsen Vegge og hustru Gediche Jacobsdatter, må være identisk med den som antar navnet Krog. Ole Pedersen Krog ble gift med Anna Fredriksdatter (trolig hans andre gifte, de eldste barna som nevnes ved morens skifte 1760, ser nemlig ikke ut til å være hennes kjødelige avkom. Dette kommer imidlertid ikke frem av teksten i skiftet, hvor så vel brødre som søsteren arver like mye! Var ikke dette uvanlig den gang tro, med bror- og søsterlodd?), og bodde først i Frebergsvik og deretter på Saltbobakken under Falkensten. Av barna nevnes blant annet sønnen Fredrik Olsen Krog under Vestmannrød. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Baard! Jeg reagerte også på navnelikheten mellom våre respektive aner, men dessverre er nok min Peder Olsen Vegge født langt tidligere og omtrent 35 år før din Peder Olsen ble født. Ellers har Peder Olsen Vegge et barnebarn, Peder Olsen Krog, men denne var født 1730 og trolig død i 1792, så det er vel heller ikke noe for deg? Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.