Gå til innhold
Arkivverket

[#3654] Gravsteiner/kirkebøker


Gjest Vivian W.Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian W.Linnerud

Har i sommer vært på en krk.gård "oppe i nord" hvor noen av "mine" er begravd. Lurer på om noen vet hvilken prosedyre som ble holdt ved innskripsjonene på gravsteinene. Hvor ble det hentet opplysninger om vedkommendes fødselsdato/år? Muntlig eller ut i fra krk.bøkene? Dette gjelder personer som er født i 1870-årene, og døde i 1950-årene. Har sett at fødselsdato/år på steinene kan variere med + - 1 uke, 1 mnd. eller 1 år i forhold til hva krk.bøkene der fødslene er ført inn forteller. Kanskje var bøkene sendt til arkivene p.g.a. krigen eller rett og slett fordi de var utskrevet (ikke vet jeg), eller var det kanskje enklest å lytte til de pårørende? (Synes at i 50-årene kunne man kanskje være litt mer nøye på akkurat dette med fødsler)?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.Reintersen

Det finnes av og til feil i kirkebøkene når det gjelder datoer. For eksempel står det at min oldemor ble født 13. mai 1886, men hele hennes liv ble vitterlig dagen feiret den 13. juni! Det står også at en annen av mine oldemødre døde 16.10.08 mens hennes mann alltid hevdet at hun døde på hans fødselsdag, som var 16. november. Og det burde jo han vite! I begge tilfeller avviker altså gravsteinene fra kirkebøkene, men det er nok de førstnevnte som er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har også sett mange døme på at gravsteinar har blitt pussa oppatt med feil data som resultat, sikkert fordi skrifta var utydeleg. Ein stad stod t.d. fødselsår 1884, medan det rette (og opphavlege, før opp-pussinga) var 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Falnes

Det kan også vera at folk før hadde eit lite bevisst forhold til fødselsdagen sin, og difor lett kunne gi unøyaktige opplysningar. Ei slektning av meg, f.1891, opplyste meg i brev at mormora hennar, som ho budde i lag med som lita (i Sauda), var fødd "kjøndelsmesstider 1817" - kyndelsmess er 2.februar - men seinare har eg fått opplyst at fødselsdagen var 20. januar. Eg vil tolka dette som at mormora sjølv ikkje hadde meir nøyaktig kunnskap enn kyndelsmesstider om sin eigen fødselsdag. Slektningen min opplyste meg elles om nøyaktig fødselsdag på morfaren, og nøyaktige dødsdatoar på begge morforeldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.