Gå til innhold
Arkivverket

[#3659] Iver Erichsen (? Sletten, Lygra - ca. 1794 Instebø


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg har et problem med foreldrene til Iver Iversen, gift 1. gang i Lindås 2/7-1831 med Anne Iversdatter fra Knarvik, 2. gang 14/7-1844 med Brita Hansdatter fra Hopland. Alderen ved giftemålene tilsier at han er født ca. 1794. Ved begge disse giftemålene oppgis faren til Iver Erichsen Instebø.På Instebø i tellingen 1801 finner jeg Cecilia Andersdatter, gift 2. gang, og med en sønn Iver Iversen, og dessuten barna Anders, Ole og Anna. Ei Siselle ble gift 8/1-1781 i Lygra med Erich Ivsersen Sletten. Denne Erich var trolig gift to ganger tidligere på Sletten.I skiftet etter Iver Erichsen Instebø på Radøy den 28/1-1794 nevnes enken Sidselle Andersdtr., og 7 barn, 3 sønner og 4 døtre gjennom 2 ekteskap. Navn på barna og deres alder stemmer med barna til Iver Erichsen Sletten. Jeg antar at de som ikke er nevnt er døde før dette. Iver Iversen var ikke født og derfor heller ikke nevnt i skiftet. Ble han da arveløs etter faren ?Er det noen som har opplysninger som bekrefte/avkrefte at foreldrene til Iver Iversen f. 1794 var Erich Iversen fra Sletten og Sissel Andersdatter fra/opphold Smørdal ?? De må ha flyttet ca. 1790-1791 fra Sletten til Instebø.Skiftet til moren tror jeg holdes på Instebø på Radøy, s. 562, i protokoll 10, årene 1798-1805.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.Reinertsen

Kan dessverre ikkje vera til hjelp her. Men kanskje du kan svara meg på noko. Du refererer til Instebø, som vel låg på den delen av austre Radøy som høyrde til Lindås. Har du greie på desse grensene mellom Manger og Lindås prestegjeld på Radøy? Waldersnes høyrde til Lindås i 1801, men Manger i 1865 bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved skiftet etter Sidsele Andersdatter nevnes fire barn, den eldste sønnen Ole, død etter sin mor, yngste sønn Iver, 8 år gammel ved skiftet etter sin mor, datteren Anne Iversdatter, 11, og datteren av andre ekteskap Inger Johnsdatter, 6 år.Jeg har sjekket overformynderrullen i forbindelse med arven etter Iver Erichsen. Iver Iversen nevnes ikke. Han er altså født relativt lenge etter sin fars død. Skifteretten kan ha vært ukjent med enkens tilstand da de startet bobehandlingen 28. januar 1794, men det virker utrolig at de ikke visste om Iver Iversen da de sluttet skiftet etter Iver Erichsen 2. september 1794. Normalt ville et skifteslutningen selvsagt bli utsatt til etter barnets fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørg Brynildsen

Iver Iversen ble døpt juni 1794 i Lindås.Faddere var Knud Michelsen, Lars Larsen, Anders Jonsen Sletten, Halvor Slettens kone, Helga Fridrichsdatter, Anders Slettens kone, Marta Iversdatter. Kirkebok for Lindås 1793-1811 s.36. Foreldre var Iver Eriksen og Sissel Andersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.