Gå til innhold
Arkivverket

[#3663] Trond Huse fra Stange


Gjest Jan Tertnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tertnes

Jeg har ett problem som jeg håper noen kan gi meg tips om hvordan det kan løses. Min oldefar : Martinius Mikkelsen flyttet til Dale i Bruvik som ung og arbeidet på Jernbanen der. I Daleboken (utgitt av Vaksdal Kommune) er hans far oppgitt som Trond Huse fra Stange. Problemet er at jeg i 1865 telling på Rygeide, Eker, Buskerud finner Martinius sammen med foreldre Mikkel Thronsen f. Stange 1819 og Pernille Eriksdtr. f. 1828, Stange sammen med søsken som alle er født i Stange. Hvordan er Trond Huse blitt innblandet i dette? Mvh Jan Tertnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Det finnes en gård i Stange med navnet Huse, og farfar til Martinus Mikkelsen, Tron Hansen, kan ha bodd på Huse uten at det kan bekreftes på nåværende tidspunkt. Mikkel Tronsen er trolig den Michel som er født 14.01.1817 på Nordre Såstadeie i Stange. Foreldre er Tron Hansen og Anne Pedersdatter. De ble gift 12.03.1808 i Stange. Han bodde da på Hammerstad og hun på Såstadeie. (Kirkeboka for den perioden er under registrering så det kan dukke opp flere alternativer etter 1820/21, men kombinasjonen Mikkel og Tron er såpass sjelden i Stange at jeg regner med at dette er rett person.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Jeg vil rette en stor takk til Steinar Vasaasen for den hjelpen jeg fikk. Tusen takk. Det ser ut til at jeg må ta en tur på Statsarkivet i Hamar for videre opplysninger. Takk for uvurderlig hjelp.mvhJan Tertnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.