Gå til innhold
Arkivverket

[#3664] kjenner noen til Frilsethslekta


Gjest ella
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter folk som vet noe om Frilseth familien. Det er fint lite jeg vet, men de skal ha sin opprinnelse i Eidsvoldstraktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Lunde

Det finnes mange Frilset-garder i Eidsvoll. I bygdeboka er det nevnt Negar, Østgarn, Vestgarn og Nordgarn. Hvilken familie/slekt søker du opplysninger om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Erik

Jeg søker slekt etter Bernt O. Frilseth f.1869 g.m.Kristine f.1866. Noe gårdsnavn har jeg ikke og derfor er det noe vanskelig, Hva jeg vet er at han antagelig ikke er eldste barn og dermed er blitt indredningssnekker. Videre at han hadde oppdrag i Kristiania hvor han senere flyttet til. Han fikk etterhvert 6 barn. eneste vi ikke vet så mye om er Berta på grunn av at hun emigrerte og forsvant. Hun reiste ut med OskarII 19.04.07, men så langt har vi ikke funnet henne i imigrasjon i USA. Merkelig blir det da når vi for ca 20 år siden fikk vite at hun bodde i en av sørstatene og hadde oldebarn. Noen få brev kom til en annen slekting av meg og så ble det stille. HAdde vært moro å få en kontakt slik at vi fikk vite hva hendte etter 1907 og gjerne helt frem til i dag. :-) Hilsen Ella og Thor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Bertha Frilseth finner du på Ellis Island, immigrerte 2. mai 1907. Hun skulle til sin far!!! Bernt Frilseth som da bodde i Minneapolis! Hun var også "humpbacked" (pukkelrygget). Det står også at hun var født i Gøteborg.Den 18. april 1905 immigrerte Bernt Ludvig Olsen Frilseth, han skulle til sin svoger, John Strøm i Minneapolis. Han var gift.(jeg søkte på Frilseth, og da kom de opp)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi treffes på begge foraene. Se den private mailen jeg har sendt deg i dag. Glemte da å spørre deg hvordan jeg finner obituaryer hen. det er vel flere enn meg som lurer på. Forøvrig er det feil at hun er født i Gøteborg. Hun og Oldemor er begge født i Stommen, Gunnarskog i Arvika kommun såvidt jeg har funnet ut. (krysssjekket) Hilsen Ella og Thor Erik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Du må vite hvilken avis som var den gjeldende der hun døde, for så å kontakte den og spørre om de kan lete for deg. Noen ganger koster dette symbolske dollar, andre aviser tar både skjorta og det som verre er.:) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg kan legg til her atBernt Ludvig Olsen er fra plassen Sandbakken under Øvre-Østgarn Frilset. Han var født 02.05.1869 og døpt 13.06.1869, Eidsvoll klokkerbok 2, 1866-71, side 46 nr. 46.Foreldre var husmann Ole Olsen f. 1830 og Anne Marte Gudbrandsdatter fra Nes Romerike f. 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen! Endelig fikk jeg bekreftet en av påstandene med hensyn til opprinnelsen. Dvs dersom jeg oppfatter deg, Trond at min tipp-oldefar var husmann og at sønnen ble født som plassfolk. Spennnede er det i hvert fall at noen der ute kan finne ut så mye og gidder å gjøre det. Til deg,Laila: Håper at jeg finner riktig avis. Så fort jeg logger ut her vil jeg forsøke å finne ut hvilke aviser som gjelder i 1981. Flaks at det ikke er så lenge siden. Igjen tusen takk alle som gidder å hjelpe oss amatører! Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.