Gå til innhold
Arkivverket

[#3666] Skifte Peder Brun, Sandviken 1797 - 1800


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I oversikten over skifteregister Nordhordland 1702 - 1857 er det registrert en Peder Brun, Sandviken gard, Arna skipreide, protokol 9b, 484b, periode 1797 til 1800. Er det mulig å få vite hvem Peder Brun var (alder, yrke osv.), og hvem som er hans arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ble holdt hos "oppbudsmannen" mesterrepslager Peder Brun, og det var debitorene som forsynte seg av boet. Boet ble sluttet 13. oktober 1797. (Såvidt jeg husker var denne Peder Brun sønn av Brun Heins, klokker i Kinsarvik, og følgelig snarere Peder Brunsen enn Peder Brun.) Han tok borgerskap som Peer Bruun fra Hardanger 6. november 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Debitorene?? Vel, hvis han ikke har barn, så var det nok ikke den Brun/Bruun jeg leter etter. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han hadde flere barn, deriblant to som kom til Manger.Grunnen til at barna ikke er nevnt i skiftet, er at det ikke var midler nok til å dekke gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Kanskje jeg bør ta en nærmere titt på ham allikevel da. Jeg leter etter foreldre til snekkermester Sivert Petter Bruun som giftet seg 1810 i Skien, og som muligens kan være Sivert Pedeer Brun, som riktignok bare er 6 år og i lære hos en smed i Bergen i 1801. Grunnen til at jeg tror dette kan være rett person, er at familien han bor hos ser ut til å være slektninger, og samsvarer veldig god med navnene han ga sine døtre, nemlig Maria Beathe og Maria Beatha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hvis du har tid til å vente litt, skal jeg finne fram det jeg har om denne klokkeren og hans etterkommere, så får du se om det blir treff. Trenger en dag eller to for å snuse i gamle filer.Kan eventuelt sende det på mail til deg, så sparer vi plass her? Siri:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.