Gå til innhold
Arkivverket

[#3667] Emma Jonasdatter f 1857, Rygge


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Min tippoldemor Emma Charlotte ble født 09.04.1857 i Rygge. Foreldrene skal ha het noe som Jonas Johansen (arbeider) og Sophie Larsdatter. Finner ikke disse personene i FT1865, bare en Ema som er fattiglem på Melløs. Vet noen om dette er riktig Emma, og hvor foreldrene kom fra og ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner Emma Charlotte i "familysearch" og der står faren oppført som "Jonas Johanson". Så tiltross for denne databasens noe variable kvalitet, ville jeg ta med i beregningen at han kan være svensk.Var foreldrene gift? Hvis ikke har du en brukbar kandidat i metallarbeider Jonas Johanson i Moss i FT1865? (Åpner for at Ema på Melløs kan være riktig person).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei og takk for hjelpen! Jeg tror at foreldrene til Emma var gift, har i alle fall ikke funnet tegn til noe annet. Kan ikke se at hun er oppført som "uekte" ved dåpen. Det kan jo være at den nevnte metallarbeideren er riktig person, så jeg skal undersøke det videre.Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Har fått nye opplysninger ang. Emma, men vet like lite som før om det stemmer, siden ingen av de i slekta som vet noe, vil snakke om det... Her er i alle fall "siste nytt": Det skal ha vært et ektepar tilbake i tid i slekta hvor mannen arbeidet et stykke fra hjemmet og sjelden var hjemme. En gang han kom fra arbeidet, skal han ha funnet kona død i barselseng og fått en form for sammenbrudd. Det kan være at han stakk av fra hjemmet og alle de små barna, som var ustelte og sultne etter å ha vært lenge alene med den døde moren. Rent tidsmessig kan det stemme med at dette er foreldrene til Emma. Det kan vel også passe sammen med at Emma var fattiglem? (hvis det nå var henne...) Spørsmålet blir da: hvordan går jeg frem for å finne ut om hypotesen stemmer?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Siri A. Baklid

Forsøker igjen å se om det er noen som vet noe/har gode tips i denne saken.Emma hadde minst to søsken; Joseffine, f ca 1854, Sverige. Fattiglem i 1865, Moss. Georgine Christina (Gina), f 17.07.1859 i Rygge, fosterbarn i Rygge i 1865.Det er tydelig at det har skjedd noe med foreldrene, men hva? Hvor i Sverige var de fra?Siri A. BAklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg ville nok ha sjekket kirkebøkene for Moss i perioden 1854 til 1859, hvis du da ikke allerede har gjort dette. For siden du vet at Joseffine var født i 1854 i Sverige og at Georgine er født i 1859 i Rygge så må de jo ha kommet tilflyttet i den perioden. Så kanskje er det mulig at du finner dem registrert innflyttet til Rygge. Ved slike registreringer så kan du være heldig med at de har oppført hvor i Sverige de kom fra og når de kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Det skulle ha stått Rygge i første setning i forrige innlegg.Du burde vel også sjekke kirkebøkene for Moss etter 1859 til 1865 for innflytting. Men det skal være sagt at prestene i Norge var vel ikke like flinke med å følge opp hvem som flyttet inn og ut av hans prestegjeld så det er ofte at der er lite å hente. Der var nok svenske prester adskillig flinkere med sin husforhørslengd hvert 5 år, tror jeg det var. Så hvis du finner ut hvor i Sverige de kom fra så har du store muligheter til at flere brikker faller på plass angående etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Jeg har lest kirkebøkene for Rygge, og til dels også Moss, på kryss og tvers og i alle kategorier - flere ganger. Det er ikke registrert innflytting, ikke utflytting, ikke død, og heller ikke flere barn (så langt jeg har kunnet finne). Lensmannsprotokollene og oversikt over personer som tok til seg fosterbarn, finnes ikke for Rygge i denne perioden. Sverige-sporet er nok det beste, men det er uendelig mye å lete i når man ikke vet hvor de kom fra. Håper derfor først og fremst at noen har kommet over disse personene i en eller annen forbindelse og kan hjelpe meg videre. Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.