Gå til innhold
Arkivverket

[#3669] Jørgen Thor Møhlen


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

er det noen som vet noe om konen til Thor Møhlen, Giertrud Magers. Er spesielt interessert i moren hennes. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Men ifølge mine notater fra: Anders Bjarne Fossen: Jørgen Thormøhlen, Bergen ca. 1978, s.129het moren Mægtele Lorentzdatter og var født i Bergen, og hennes far var skipper Anders Lorentzen. Men det stemmer jo ikke med patronymikonet, så kanskje jeg har skrevet feil. Er det noen som har boka for hånden?Henrich Magers døde 1.4.1671 ifølge samme kilde.Jeg nedstammer selvsagt fra disse. Er vi i slekt, Greta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Kari! Neimen om jeg vet om vi er i slekt eller ikke. Saken er den at Thor Møhlen var fadder for en i slekten i 1684. Det er lite sannsynlig at vi er i slekt med ham, men han kan jo ha vært inngiftet på en eller annen måte. Har du vært borti en Søffren Størchsen, skipper i Bergen. Han var far til barnet som Thor Møhlen var fadder for i 1684. Jeg tror konen hans het Anne Josefs- eller Jaspersdatter, men hun kan ha vært kone nummer to. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nei, dem har jeg nok ikke vært borte i. Men Jørgen Thormøhlen må jo også ha hatt mange ansatte og samarbeidspartnere til sin voldsomme virksomhet (med derpå følgende konkurs). Så de behøver jo ikke være i slekt. Han var jo bl.a. stor skipsreder og drev handel langs kysten nordover og til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Greta. Jeg kan tenke meg at Søfren har vært en "nordlandshandlende" skipper. På Ytre Elgenes i Nordland fødes i 1663 Johan Størkersen, død 1711.Boet vidner om alm.velstand. Stor samling sølv. Samtidig dør "den meget rike" broren Nils Størkersen på Steinsland, Nordland. Disse har drevet handel i Bergen.Enken etter Johan , Kirsten Jensdatter Stenholt, gifter seg opp med Ole Kristoffersen.f. 1683 Sandtorg,Nordland. Han falt overbord fra ei jekt på havna i Bergen i 1732 og omkom. Mulig disse "Størkersønnene" er søsken med din ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden. I BHF skrifter nr 33 1927 side 9 skriver A.M.Wiesener:Jørgen thor Møhlen blev antagelig omkring 1677 gift med Giertrud Magers,datter av den rike kjøbmand Henric Magers,som hadde sin bopæl i 8de rode i Strandgaten.Denne kom til Bergen fra landet Lüneburg i 1639.Han var gift med Mægtele,datter av en bergensk borger med navn Anders Lorentzen.o s v.Derfor er spørsmålet til innlegg 2: hva refererer Sollied til da de hevder at Mægtele er en Sivertsdatter død 1680 ? Henrik Magers og Mægtele er mine 'tipper'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.