Gå til innhold
Arkivverket

[#3673] Slekten Robarth fra Skottland


Gjest Per Hansen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen,

Her er en liten "nøtt" til dere dere ute på nettet". I min slekt/familie er det inngift en dame som heter Pernille Halvorsdtr. døpt 1790, gift 1813 m. Halvor Hansen Ingvolstad fra Vang, Hedmark. Pernilles foreldre var Halvor Gundersen f. ca. 1745, d. 1824, og Halvordina Pedersdtr. Hoel, dpt. 1753, d. 1834. Halvor Gundersen var den første av bondestand som drev garden Grefsheim på Nes, Hedm. Faren til Halvor Gundersen var trolig Gunder Robarth og skal være kommet fra en skotsk slekt, men vet ikke hvor i Skottland den kommer fra eller når den kom til Norge. Så om det er noen av dere der ute som kan ha opplysninger om denne Robarth slekten, mottas det med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ville være en fordel å først finne ut året da Halvor tok over gården - - Siden Gunder er typisk norsk ville det være interessant å få vite hvor utbrendt navnet var i Skottland. Robarth kan forresten være en kortform av et patronym. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Halvor Gundersen fikk tgl. skjøte på Grefsheim 15 november 1777. Kjøpesum for Grefsheim var 8300 rd og skjøtet ble utstedt av kanselliråd Jens Grønbech Wessel. Samme dato utstedte Halvor en panteobligasjon på 7500 rd til Jens G. Wessel som fikk pant i Grefsheim, tgl. 10 mars 1778. Halvor og kona Halvordina var vel ansette folk på bygda og Halvor var bl.a. den første "Forligelseskommisær" på Nesbygda sammen med kapellan Andreas Dahl fra 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Laila Kornstad

Min mann stammer også fra de samme Robarth'ene som du skriver om. Det er vanskelig å finne ut noe mer, men min manns tante fortalte at adelspatentet til slekten Robarth strøk med da den gamle Nes kirke brant i 1770. Far til Halvor skal ha hett Gunder Halvorsen Sterud og moren Sigrid Larsdatter. Et eller annet sted på Internett finnes en side om slekten Robarth, som finnes i flere land. Jeg kom innom den en gang, men har glemt hvordan. Jeg fikk også brev fra noen i Sverige som het Robarth, men de visste bare at de var i slekt med Robarth'er i Norge, og at slekten kom fra Skottland. Det er lenge siden jeg har arbeidet med dette nå, men finner jeg noe mer, skal jeg ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg finner ikke Robarth i tabellverket hos Albert Fabritius: Danmarks Riges Adel (1946), så dette eventuelle adelspatentet hadde ikke hjemmel i Danmark-Norge. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er i forbindelse med spørsmålet som er tatt opp her naturlig å peke på forskningsprosjektet og databasen til: Dr. Steve Murdoch & Dr. Alexia Grosjean, C/o Department of History, Crombie Annexe, Meston Walk, King's College, University of Aberdeen, Old Aberdeen. AB24 3FXDe har samlet opplysninger om skotter i Skandinavia (og Nord-Europa) 1580-1707, og har lagt ut i søkbar form hele sin database på godt og vel 5200 personer:http://www.abdn.ac.uk/history/datasets/ssne/De har i løpet av de siste ukene besøkt arkiver i Norge, og har nok med seg stoff som vil bety en betydelig tilvekst til databasen. På hjemmesiden deres finner man epostadresser, og vil kunne ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Hans Myhre

Halvor Gundersen Roebarth død 2/3 bgr.16/3 1824 Grefseng,Nes Hedmark. Bygdeboka angir løst om tilknyttning til Skottland med spørsmålstegn hengende "i lufta". Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Halvor Gundersen Roebarth død 2/3 bgr.16/3 1824, 78 1/2 år gammel, Grefseng,Nes Hedmark. Bygdeboka angir løst om tilknyttning til Skottland med spørsmålstegn hengende "i lufta". Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Myhre

Kirkebøkene på Nes frem til 1801 er brent men vi har klokkerbøker fra 1664. Det er ikke angitt noe der om navnet Robarth. Hvis Halvor Gundersen, som er på Sterud i 1776 med kona Halvordina Pedersdatter, skulle ha hatt navnet Robarth ville det nok stått i klokkerboka når hans barn ble døpt.Tror ikke noe på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hans etterkommere bruker Robarth som familienavn. I boken om slekten Hjelm er også familienavnet Robarth benyttet. Men nok om navnet, det er ikke hovedsaken. Kjenner noen slekten til Halvor og hans kone, Halvordina Pedersdatter Hoel ? Finnes noe om dem i bygdebøkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nok om navnet Robarth? Du har har svært interessert i det før. Bygdeboka nevner en av Halvor Gundersen og Berthe Arnesdatters barn som Halvor Arnt Robarth. Han er ikke døpt det, kun Halvor Arnt, med patronymikonnet Gundersen. Dette navnet må ha kommet til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tro meg, jeg synes ikke navnet er noe stort problem. Er det slik at slektene til Halvor og hans kone Halvordina bare er kjent i 1 ledd bakover, eller har bygdebøkene mer ?;o}} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Halvordine Pedersdatter ble døpt i dag for 250 år siden, så hun er og slekten hennes er nok verd litt oppmerksomhet på dagen. Faren var procurator Peder Andersen, d. 1761, og moren Marthe Tollefsdatter Smeby. Marthe giftet seg på ny med Halvor Nilsen Hoel, og barna fra første ekteskap vokste opp på Hoel.Marthes foreldre var Tollef Haagensen Smeby og Pernille Andersdatter Kraby fra Toten. Jeg har mer slekt til disse menneskene, men siden det er lenge siden jeg arbeidet med denne grenen, må jeg kontrollere opplysningene mine mer før jeg setter dem her!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kjempeflott Laila. Du kan gjerne sende de opplysningen du vil dele med meg på epost: kfasting@online.no ;o}} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Sverre Søgaard

Det er et par opplysninger om eldste ledd Gunder Halvorsen som ikke er blitt nevnt. Han kom til søndre Sterud i 1760 og i den gamle bygdeboka for Nes står det at han var tømmermann. Etter det jeg har erfart ble ikke Robarth-navnet brukt før enn tre generasjoner senere, av Gunder Halvorsen Grefheim sine barn. Etter det jeg vet er det ingen etterkommere som bruker navnet Robarth idag.Derimot er andre som bruker navnet i dag. Disse nedstammer fra Ole Robarth f ca 1722 d 1792 gift med Henrikke Nachschov. Ole var maler og fikk de første barna på Bragernes, men flyttet senere til Ringerike. Han hadde barna Jørgen Hannibal Robart f 1748 Anne Dortea Robarth f 1751 Kristoffer Gram Robarth f 1754 Henrik Luth Robarth f 1758 Halvor Robarth f 1760 Fredrik Robarth f 1762 Karen Sofie Robarth f 1764 Ole Hannibal Robarth f 1765 Kristine Dorotea Robart f 1767 Ole Hannibal Robart f 1768Ole hadde sannsynligvis en bror, Anders Robarth f ca 1717 d 1801 gift med Margrete Olsdr f ca 1733 d 1797. Anders var maler og bodde på Bragernes. Han hadde barna Kirsten Dortea og Fridrich Christian død som landkremmer i Hønefoss 1799Far til Ole og Anders var muligens Andreas Robarth som var maler på Bragernes, men som jeg ikke vet mer om.Aldersmessig kan Ole og Anders også være brødre til Gunder Halvorsen på Sterud.De svenske Robarthene tilhører slektsgrena til Ole Robarth.Ellers er det andre som har fått navnet sitt skrevet Robart som som kommer fra andre land enn Skottland. Georges Paul Henri Robard (Robarth) var fra Frnkrike og Mariane Lisette Wilhelmine Robart (Robbert) var fra Wiesel i Tyskland.Dett er et innspill for å antyde at løsningen kanskje kan finnes andre steder enn på Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Mange takk for alle nye opplysninger. Jeg hadde vel nesten gitt opp å finne noe mer om Robart familien, men nå har jeg fått noen nye tråder å nøste i, så takk igjen. Vh. Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

For de som ikke har lest historien om 'Hertugen' på Ringerike av H.K. Schutter, NST XIX, 1964, side 285-293.Les den. Her finner dere at 'hertugen' Rubart/Robarth i virkeligheten var en maler fra Drammen... og en god del mer om slekten.Forøvrig: Halvor Gundersen Sterud (Robarth?)levde 1801 på Grefsheim og var neppe identisk med gullsmed Halvor Robarth på Ringerike som vel var død før 1801.Det er også antatt at tømmermannen Halvor Gundersen Sterud(Robarth?) ble formuende på byggingen av Nes kirke.For noen år siden ble det diskutert om Halvor Gundersen Sterud(Robarth) kunne være en etterkommer av en av de få som overlevde Sinclair-felttoget og som blandet seg med lokalbefolkningen i Gudbrandsdalen.Noen avviste dette kontant og mente at det var mer sannsynlig at evt skotske aner kom fra den store Skotte-innvandringen til Vestlandet..... Jeg kan ikke nok om dette, men for meg synes det mer nærliggende med en kort vandring fra Kringen ned Gudbrandsdalen til Nes enn at skotter fra Vestlandet ender opp nord i Mjøsa....:-)Jeg har lett i eldre britiske databaser og funnet noen få personer med etternavnet Robart, men tror Tore har rett i at navnet Robarth kan være kortform av et patronym.Jeg fant forøvrig en John Robarth døpt 23.januar 1582, Tipton, Staffordshire, England og hans mulige far John Robarth, som giftet seg 18.10.1573, Sedgley, Staffordshire.Det hadde vært morsomt om en av deltagerne i skottetoget i 1612 var identisk med den yngre John Robarth, men så mye flaks har vi neppe ???Det vil ellers være interessant å høre Sverre Søgaards argumentasjon for at Drammen/Norderhov-Robarthene tilhører de svenske Robarthene.Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

For noen år siden hjalp jeg en kolega som heter Robarth med å finne ut mer om hans slekt. Han hadde brevkontakt med svenske Robarther og sjøl var han av Ringeriksrobarthene. Jeg fikk en del opplysninger av han om de svenske Robarthene, men jeg klarer ikke å finne igjen disse nå med et unntak. De hadde opplysninger om Oluf Gottfrid Robarth født omkring 1870 av mora Gunda Elisabet Madsen. Faren var Ole Christoffer Robarth født 1829, død 1910. Han bodde i Kristiania. Hvor mora bodde vet jeg ikke. Om svenskene nedstammet fra denne Oluf Gottfrid husker jeg ikke nå, jeg har ikke notert noen flere opplysninger på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er vel lite sannsynlig ein sammenheng, - men kanskje?På Øyslebø i Vest-Agder var det ca 1550 ein Robert Skott som ein ikkje veit kor kom i fra. (Øyslebø II bygdebok). Han blei gift med ei Gundersdatter fra Fuskeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest knut fasting

Hva med bakgrunnen til Halvordine Pedersdatter, den kan vel være vel så interessant. Laila i 15: har du fått sett mere på hennes slekt ?Hvem var prokurator Peder Andersen (Hoel)og Halvor Nilsen Hoel ?Er det noen forbindelse til den berømte(?) Halvor Hoel ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Man har bitt seg hardt fast i skrive-formen Robarth ? Har man tenkt litt på Robert og Robertson - meget alminnelige navn i Scotland, og det ligger ikke så langt borte som man skulle tro. Vi vet hvordan de dansk/tysk-sinnede embedsmenn i Norge misforstod skrivemåten. Ekspl.: Sommerschild-stamfaren i Norge het Somerscales i England, men det skulle man ha seg frabedt. Så ble det Sommerschield en tid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.