Gå til innhold
Arkivverket

[#3675] Kveldens latter :-}


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Av og til må man vel få lov til å havne litt på vivanke i en verden hvor man forsøker å få alt inn i strømlinjeformede retningslinjer. Men forsåvidt er jeg enig - vi er mileveis ute av kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her og leser gamle innlegg. Jeg har et par bidrag med spesielle navn, men det er navn jeg syns er fine: I kirkebok for Bergen på 1700-tallet fant jeg en jente som ble døpt Engelmaria. En fjern slektning av meg het Sverdine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Engelmaria er sannsnyligvis en feilaktig sammendragning av Engel Maria. Engel var et relativt vanlig jentenavn på 1700-tallet i Nord-Norge, mens det på vestlandet ofte ble brukt som guttenavn. Min bestefars tippoldemor het Engel, og det syntes jeg var så fint at jeg lot min datter få navnet da hun skulle døpes for tre år siden. Av andre nordnorske (sikkert i andre landsdeler også) navn, er Lava og Indianna vanlige. Og en av mine senjenske forfedre har havnet i Norsk Personnamnleksikon som den første kjente her i landet ved navn Karesius (han fikk dog desverre aldri broren Baktesius).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei alle sammen.Engel Maria er også brukt i Nord-Norge flere ganger. Det sies at det skulle være et bevis for at katolisismen ikke var så lett å utrydde som man skulle tro og at den satt lenge fast i navnebruken. Ikke så rart - man kalte jo opp barna. Men det krevde sikketr sitt å leve opp til navnet Engel Maria. Ellers har Engel sin parallell i navnet Angelika som kanskje får en oppblobstring her til lands. I Tyskland er Angelika Maria et vanlig navn.Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fra Lyngen i Troms som jeg kjenner best til, har jeg ikke funnet noen fantasifulle døpenavn. Derimot har oppkalling etter standspersoner vært brukt. Har et eksempel på ei som ble døpt i 1794 for Christina Margrethe Wasmuth Pedersdatter. Blant fadderne var ei med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Blandt døpte i Aker på 1800-tallet kom jeg engang over en enslig mor som hadde gitt sin sønn navnet Napoleon Bonaparte. Hun var nok veldig stolt av sin lille sønn og ønsket sikkert at han skulle få et godt liv. Morsomt og litt rørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Har en familie i min file som var oppfinnsomme med barnas doepenavn,av 9 barn kan nevnes : Toline Marie, Torine Marie, Toline Ravine, Ovedia Tomine og Tomine Caroline. Foreldrene hette Terje og Kari.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Angående bruken av Engel som guttenavn, så er vel det trolig en lettere fordansket versjon av Ingjald. Navnet var slett ikke så uvanlig i Nedre Telemark heller på 1700-tallet.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at navnet Engel Maria har blitt brukt flere steder, men jeg har aldri sett det annet enn i den kirkeboken for Bergen jeg nevnte. Noen skriver at det var vanlig i Nord-Norge å kalle opp standpersoner, og det stemmer også med den erfaringen jeg har med å lese kirkebøker fra Helgeland.Ellers har jeg merket meg at enkelte navn var mer vanlig enn i visse landsdeler enn andre, og blant mine aner i Ål i Hallingdal har jeg en dame med navn Lukrids. I kirkebøkene for Ål så jeg det navnet flere ganger, men har ikke sett det på andre steder. Blant mine aner har jeg også en som het Fordel, og det var i Rana på Helgeland. Har sett navnet i kirkebøkene på Helgeland, men det er ikke ofte. Min Fordel(guttenavn) ble født før kirkebøkene ble skrevet. Har også sett navnet Faste i en folketelling fra Trøndelag(Stjørdal i 1801?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg har hørt etternavnet Fordelsen så det må ha vært livskraftig. Det kan ha vært Ranatraktene som du Anne Lise skriver. Rart men jeg tenkte ikke på at Fordel hadde vært et mannsnavn. Her er forklaringen. Har noen vært borti mannsnavnet Floen og derav familienavnet Floensen som opptrer i Salten. Jeg har ikke sett det andre steder enn i dette området og er interessert i å høre om det finnes ellers i landet.Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Når det gjelder mannsnavnet Floen, så minner dette meg om Floer, altså en variant av Froer (Frode). Ved et besøk på Gemeintearchief Amsterdam i fjor vår fant jeg ut at en navnbærer som het Frode Rasmussøn i Norge (Tønsberg, 1699) i Amsterdam (1691) ble omtalt som Floris Erasmus.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ad innlegg 34: Navnet Lukrids kommer av Lucretia, opprinnelig et romersk navn. Jeg har truffet på det (både formen Lukrids og Lucretia) i Bolsøy (nå en del av Molde kommune)på begge sider av år 1700. Navnet 'vandret' videre derfra til nabosognet Nesset, og derfra til Eide, men de to siste stedene var det lite brukt, sjelden i Bolsøy også, forresten.Min favoritt blant snodige navn er dette, en dåp i Aker noe før 1820:Alvilie Madore Bergele Thjestine Ambrosdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Vet dere når navnet Malvina kom i bruk? Og hvor det kom fra? Et annet navn er Clorinda. Tradisjonen sier at moren til hun som ble døpt det ca. 1880, hadde lest en roman med en heltinne med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er morsomt å lese om mange forskjellige navn her, og jeg kommer visst på bare flere og flere. En oldefar fikk en datter med en som het Justa Angrimsdatter, og det var i Frosta eller Åsen i Trøndelag i 1881.Blant mine aner i Frosta i Trøndelag, har jeg en som het Vigal Sjurdsen(født ca 1640).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

I følge gamle 'Familieboka', som har en navneoversikt, er Malvina et engelsk navn som ble moderne i forbindelse med Ossians dikt. Men når dette diktet ble publisert, har jeg ikke funnet ut.Har noen forresten hørt om mannsnavnet Nub? Det hadde en viss utbredelse i Buskerud for et par hundre år siden. Er navnet bibelsk, eller er det en forvanskning av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

En gang kom jeg over en familie med mange barn i en bygdebok. To døtre het Ellevine og Tolvine og vi kan jo tenke oss hvilke numre i barnerekken de hadde!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg hørte som barn at en barnerik familie i min hjemby Bergen skulle ha bl.a. søsknene Syver, Ottar, Nina, Tina, Ellev og Tollev. Mulig det bare er en historie, men litt morsom, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Bibelske navn har alltid vært populære. Sjekker dere de utlagte 1600-talls skattelistene/manntallene for Nordland finner dere f.eks fornavnet Onan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også sett navnet Nub brukt i Buskerud(iÅl og Gol).Ellers har de siste søsknene i en søskenflokk i min hjembygd fått følgende navn: Otelie,Nelius,Tine,Emil og Olga Tolvtine(fra nr. 8 til og med 12 selvfølgelig). Den yngste ble født i 1901, så de lever ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Norsk Personnamnleksikon (Det Norske Samlaget) er ein nyttig reiskap når ein vil finne opphavet til namn. Der står det m.a. at Timann er ei form av det tyske Tidemann, at Malvina truleg er laga av forfattaren James Macpherson i dikta Ossians songar, at Nub er ein variant av Nup som er eit gammalt norrønt namn, at Fordel truleg er eit tysk namn og har kjerneområde i Rana, og at Floen har usikkert opphav, men kanskje kjem av det franske Flovent. Eit godt kjøp; sjølv vann eg boka i Noregs Mållags lotteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Pikenavnet Fransvis finnes, så vidt vites, kun i min slekt. Jeg har registrert 24 med dette navn, den eldste er f ca 1673 i Rennebu (S-T)og den yngste f i 1987 i Terråk (No).Pikenavnet Frantsvis finnes i en sidegren av min slekt (Franche-slekten) og, så vidt vites bare i Meldal(S-T). Jeg har registrert 13, den eldste f ca 1677, den yngste i 1796Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.