Gå til innhold
Arkivverket

[#3675] Kveldens latter :-}


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Nylaging av kvinnenamn på basis av mannsnamn ser ut til å vere spesielt vanleg i Nord-Noreg og kyststrøka her sør. Ein viktig grunn til det er nok at folk i desse områda levde mykje av fiske. Med fiske følgjer forlis, og med forlis følgjer døde fedre, brør og onklar som skal kallast opp att. Det motsette fenomenet har ein m.a. når ei kvinne døyr i barsel og har født eit gutebarn - her i bygda hadde vi både Thaleanus og Malenus på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til nr.75: Jeg har registrert den samme Gunnarina Olluffa Dorthea i mitt slektsprogram, fordi hennes far jo var halvbror av min oldemor Laura Jensine. Far til Gunnarina Oluffa hadde jo også et spesielt og fint navn(Ibenhardt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg først er inne på den del av familien som jeg beskrev i mitt forrige innlegg, så kan jeg jo ta noen spesielle navn som min oldemor Laura Jensine ga 3 av 6 av sine barn: -Lina Dorthea Rusknean-Alfred Laurin-Konrad Berntinius Bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Kjært barn har mange navn! En av mine oldefedre het: Peder Alvin Egedius Nygaard Gravdal Pedersen. De tre første var navn og mellomnavn. De to påfølgende var nok gård/stedsnavn. For til sist å ende opp med etternavn/patronymikon. I perioder skal han visst ha brukt dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Et lite bidrag til innsamlingen av uvanlige navn: for et par år siden gikk jeg gjennom en av kirkebøkene fra Oslo fra slutten av 1800-tallet (husker ikke i farten hvilken), og der fant jeg navnet Dorian Napoleonsen. Han var innflytter fra Nord-Norge (jeg noterte meg aldri nøyaktig hvor), og faren var oppgitt som husmann Napoleon Pedersen. Snakk om forskjell i stilnivå mellom fornavn og farsnavn hos Dorians far, forresten... (Jeg ser for meg farfaren, gamle Peder, som en politisk/historisk engasjert person som antakelig beundret Napoleon, siden han kalte opp sønnen etter ham - kanskje et slags trassig, triumferende signal om at folk fra beskjedne kår kunne bli til noe stort...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg 47:Gutenamnet Timann er også kjend i Os i Hordaland. Ein barnerik familie her fekk ikkje mindre enn ti gutar og seks jenter, same foreldreparet. Etter at dei vanlege gutenamna var 'brukt opp', så fekk dei fire siste (altså yngste) gutane desse namna:(Henrik) Sjumann, Otto, Nimann og Timann.Gutane vaks opp og treivst, etter kva eg veit, godt med dei litt originale namna sine.-th-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Da jeg og min bror var små, brukte mamma å leke navneleken med oss. Det gjaldt å skrive ned så mange fornavn som mulig på den bokstaven vi valgte. Men vi hadde ikke lov å bruke opplagte dobbeltnavn. Hvis du orker å lese alle disse mer eller mindre ukjente navnene, så vær så god.Mannsnavn: Skjønning, Marstrander, Heggelund, Marvald, Reinulf, Kanos, Meinhard, Hagerup, Elander, Theolai, Dreier, Sedorf, Gunelius, Tonning, Dygve, Jenberg, Sarder, Mareli, Hillberg, Petrinus, Manli, Bernholdt, Markon, Emelius, Skrøder, Eberg, Sedenius, Trinius, Markvald, Jensenius, Valerius, Herbrand, Grener, Karenius, Bertelius, Engvald, Darre, Rask, Steinmod, Arnodd, Havtor, Klauve, Heiberg og Grimolv.Er du lei? Men her kommer kvinnenavn: Narly, Asløv, Oslaug, Olivande, Rosta, Aldis, Sylvesta, Indinette, Bergette, Eddy, Evarda, Bergtora, Elisei, Jakobia, Gunelie, Petrola, Peternille, Jonatine, Marelie, Karda, Oddly, Andora, Rasmine, Levie, Logie, Hilleborg, Vendel, Edvardine, Agora, Atalia, Oskarda, Oluffa, Ragnvalda, Ivarda, Fremanda, Ranghilde, Ingvardine, Malla, Kima og Vilborg.Takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett noen av navnene i innlegg 83, og navnet Herbrand har jeg sett en del brukt i Ål og Gol i Hallingdal(minst to av mine aner het det). Når jeg går inn på mine aner der, finner jeg også en Levord Ivarson DengerudPeternille er ganske vanlig på Helgeland, og er en annen skrivemåte for Pernille eller Petronelle. Angående min ane med dette navnt, så ble navnet hennes skrevet som Petronelle en gang i kirkeboka og som Peternille eller Pedernille andre ganger. Edvarda finnes det også en del av på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner denne spalten ganske morsomt. Ikke så mye navnene i seg selv (hvor rare de enn kan være), men mest når jeg tenker på hvilken utfordring de som 'normerer' navn får med eksemplene nevnt av Ørjan Vollan Larsen i hans innlegg(65). (Det er flere gode, her var det imidlertid en fin samling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Etter å ha vært borte fra maskinen en stund må en bla gjennom noen temaer, derfor dette sene bidrag:Kombinasjonen av navn kan vel også bli morsom. Var det ikke presten som spurte på kirkegolvet: 'Nu spørger jeg deg Kari Treseng - vil du ha han Peder Oppi?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.