Gå til innhold
Arkivverket

[#3680] Lensmann Erik Korsen i Stranden


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg søker opplysninger om Lensmann Erik Korsen. Jeg finner han i folketellingen for 1865 der han er nevnt 60 år gammel, født i Molde og gift med Marn Petrine 59 år gammel som også var født i Molde. De var bosatt i Stranden Prestegjeld på garden Ringstad.Jeg søker opplysninger om deres foreldre, hvem var de ?Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,en av Eriks døtre, Anna Tønnesine f. 1834, er min tipptippoldemor. Hun giftet seg med Karl Knudsen Brungodt f. 1833. Jeg har mer info om Anna og hennes søstre, og selvsagt mer om Annas etterslekt, som jo jeg tilhører, men f.t. befinner jeg meg på ferie, så jeg har ikke tilgang til de papirene akkurat nå. Jeg returnerer rundt den 15. august, du kan jo eventuelt maile meg på torunss@forbregd.com hvis du er interessert i mer info. Jeg kunne i alle fall tenkt meg å vite mer om hva du har om denne familien, og hva din tilknytning er.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torun S. Soknes

Bjørn,det hadde vært kjempefint å høre fra deg, da jeg er nysgjerring på din tilknytning til Erik Korsen. Hadde håpet at vi kunne utveksle litt informasjon. Jeg kjenner til seks døtre av Erik gjennom kirkebøker (konfirmasjon) og FT:Maren Marie f. 1832 (gift m/ Elias Carl Wolstad), Anna Tønnesine f. 1834 (gift m/ Karl Knudsen Brungodt), Cecilia Hilmara f. 1837, Elisabeth Regine f. 1839 (gift m/ Lars Carel Larsen Tøsse, senere antageligvis gift Eide) , Martine Birgitte f. 1843 (gift m/ Ole Kristensen Sorte) og Sofie f. 1847.De jeg har minst info om er Cecilia og Sofie. Når det gjelder min egen tipptippoldemor, Anna, har jeg foreløpig kun oversikt over etterslekta til hennes datter Emilie (Anna og Karl hadde i alt seks barn), blant annet over slekt i USA.Håper å høre fra deg. Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Torun,Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg før nå, men jeg har sittet på en britisk platform i 3 uker uten mulighet for å følge med.Jeg selv er ikke direkte i slekt med Erik Korsen, men min samboer og våre to barn er. Min Samboer Tone Iren Mælan kommer ifra Svorta i Skodje kommune like utenfor Ålesund. Fra bygdeboka for Skodje kommune finner en følgende under Svorta på side 816 : Ole Andreas Kristensen Sorte (1840-1888) g. 1866 med Birgitte Karen Martine Eriksdtr Korsen (1843-1893). De fikk tilsammen 9 barn der min samboer stammer fra det eldste barnet Anne Marie.Fra samme bygdebok side 820 finner vi : Peter Martinus Nikolaisen Saltkjelsvik (1868-1954) g. 1893 med Anne Marie Olsdtr Sorte (1867-1951). De fikk tilsammen 7 barn der min samboer stammer fra nr. 5 i rekken Nikolai.Nikolai Petersen Sortevik (1904-1985) g. 2g med Eline Olsdtr Hauge (f. 1919). Nikolai hadde 3 barn i første ekteskap og 4 i andre. Min samboer's mor var nr. 3 i andre ekteskap.[Redaktøren har fjernet informasjon om nålevende personer] Skulle du ønske flere opplysninger så er det bare å gi beskjed.Jeg etterlyser fortsatt informasjon om hvem som var foreldrene til Erik Korsen og hans kone. Dersom du eller andre har opplysninger om dette så setter jeg pris på å få høre om det.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Bill

Hei,Dette var en diskusjon som jeg tok opp lang tid tilbake. Siden det er stor mulighet for at nye brukere av debattforumet er kommet til så er det mulig at noen nå vet noe om hvem som var foreldrene til Lensmann Erik Korsen.Er det noen som kan hjelpe meg med dette ??Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Eg finn på familysearch at Erik Korsen gifta seg med Maren Petrine Tonnesen 31 okt 1832 i Molde. Ein sjekk i kirkeboka for denne datoen vil sikkert gi deg namna på foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Maren Petrine Tønnesen var svært trulig datter av Peder Tønnesen, gullsmedmeister på Molde. 1801 var han gullsmedsvein hos gullsmedmeister Simon Coll i Trondheim. Oppgitt alder då: 23 år. Det er sikkert meir å finne om Tønnesen i lektor Brodahl sine skrifter om trondheimsgullsmedane. Gullsmed Tønnesen på Molde hadde også døtrene Marte Marie Tønnesen, gift med Paul Hansen, snekkarmeister i Ålesund, og Regine Mortine Tønnesen, gift med kjøpmann Peder Bendixen Bøe, også i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Takk for svar, nå er jeg ihvertfall et steg nærmere til å finne ut om hvem foreldrene til Erik Korsen var. Er det noen som vet hvor navnet Korsen stammer fra, er det et stedsnavn ??? Er det noen som har lett tilgang på kirkebøker fra Molde og kan sjekke en vielse 31. okt 1832 ???Ellers så var det også fint å få info om Erik's hustru og hennes far/søsken. Hvor er det mulig å få fatt i skriftene til lektor Brodahl ???Takk for hjelp!Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

No har eg referansen, nemlig Joh. E. Brodahl: Guldsmeder paa Molde, Romsdalsmuseet, Årbok 1944-48, Molde 1949. Denne årboka får du sikkert tak i på biblioteket.Stikkord om gullsmed Tønnesen fra stykket: Nemnt på Molde fra 1804 og utetter, trønder, døde 1849, gift med Maren Wold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Av Strandaboka (Liv og lagnad) går det fram at Erik Pederson Korsen var lensmann 1834-79. Dette tilseier at han var son av ein Peder. Av folketellinga 1865 (Lenke) går det vidare fram at han var 60 år gammal (trulig fødd 1806) og fødd på Molde.Rinmeligvis er Erik son av ein Peder fra garden Korsan i Veøy (t.d Peder Olson, 26 år gammal og ugift heime på garden hos den eldre broren Ole 1801) som flytta til Molde like etter 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Tusen takk Bjørn, nå har jeg et meget godt utgangspunkt til å komme meg videre med denne delen av slekta. Skulle andre ha noe mer informasjon er jeg selvsagt takknemlig for det.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Osvald Rydjord

Jeg har forsøkt å samordne/systematisere informasjoner om lensmann Erik Korsens aner og slekt. Kontakter du meg på osrydjo@online.no så sender jeg deg en RTFfilMvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Osvald Rydjord

Har fått en melding fra en som er spesielt interessert i Kors(a)enetterkommere, og ut fra det må opplysningen i (3) om at Maren Marie Eriksdatter Korsen var gift Wolstad være feil. Se meldingen nedenfor.'Har tidligere sendt deg opplysninger om at Maren var gift i Trondheim. Dette er riktig. Maren som er gift 3/6-1860 med Elias Wolstad i Ålesund heter Maren Marie Petersdatter og far er; Gårdbruker Peter Jacobsen, Borgund. Maren M. Korsen ble 1.g g. med; August M.Augustiniussen fra NESNE i Nordland , Lensmann i Hammerøy.død;1878.Mange barn. 2.g.g Nannestad.'Mvh Osvald og siden mailadressen (12) er endret tar jeg den med: osvald punktum rydjord alfakrøll sfjbb punktum no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.