Gå til innhold
Arkivverket

[#3682] Er Beri et etternavn ?


Gjest Hege Sofie Bull
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg er på jakt etter min tippoldermors familie på morssiden og fødenavnet hennes var i følge folketellinga i 1865 Beri - finner ikke henne eller hennes familie i 1801-tellinga... Kan noen hjelpe meg ?Hun heter som enke Anne Sesilie Midelthun og ble født i Drammen i 1812...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Stavemåten i 1865 var litt spesiell, - Midelton fra Dramen. Kanskje Beri er ein variant av Berre, eller Berie (=Berje/Berge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Her i Åsen har vi en gård Berg, hvis uttale er /Bæri/. Gården Hiberg har uttalen /Hibæri/. Samme "fenomen" finner vi også i Stjørdalen. Hva som ligger bak, er ukjent for meg. Kanskje er det snakk om det de kaller "stivna dativ" (Berget, i dativ Berji "utvikla" til Bæri)?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I folketellingene for 1900 finnes det i hele landet 4 personer som står registrert med fødested Beri krs. Hvis krs her betyr Kristians amt (Oppland fylke) kan Beri være en annen skrivemåte for Biri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har da møtt en norsk dame (ca. 70-75 år gammel) som heter Bera til fornavn [Kvinnenavnet Bera forekommer forresten i Ynglingesaga]. Kan Beri være en variant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Enkelte steder i nedre Buskerud uttales "Berg", i alle fall av en del eldre mennesker, som "bærj", av og til med en "j" som ligger svært nær opp til "i". Dette kan sikkert forvirre nok til at "Berg" i visse sammenhenger kan bli skrevet "Beri".Mvh. Bjørn :-{

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.